ENGELAND - Reisverslag uit Redcar, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu ENGELAND - Reisverslag uit Redcar, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

ENGELAND

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

21 April 2018 | Verenigd Koninkrijk, Redcar

Vrijdag 13 April

Het LINKS rijden, ja dat is toch wel echt goed oplettenden nu echt samen rijden.
In LONDEN is het nogal vaak fout gegaan met de voetgangerswant bij iedere zebra staat op de grond met wit gekalkt LOOK LEFT and than LOOK RECHT
Rotondes is extra opletten ,en als je loopt rijden auto s op de plaatsen waar je geen auto verwacht.
DUS ECHT OPLETTEN.

We reden voordat we in de Broads waren ongeveer 25 kilometer over een snelweg, waar wij van schrokken was op dat kleine stukje zeker 10 doorgereden reeën / herten dood langs de weg lagen, maar langs de wegen hoge afrastering maar nog, is wel een zielig gezicht.

We zijn vertrokken van ons mooie plekje in de BROADS ( natuurgebied )
Eerst reden we naar KING S LYNN ,daar zouden we dan boodschappen doen en dan naar de kust rijden we konden niet bij het winkelcentrum komen met de camper, dus buiten de stad een andere supermarkt gevonden ook goed, daar onze boodschappen gedaan, fruit/groeten/yoghurt brood en eieren, daarna op weg naar de kust, we vonden een mooi plekje aan een grote rivier die uitmond in de zee, daar staan we nu met zicht op zee en de rivier.
Onderweg zagen we duidelijk andere dingen als wat wij langs de snelweg in Nederland gewend zijn,we zagen hele grote weides met allemaal kleine zinken ronde huisjes, ze waren niet zo groot en die op een afstand van zo n 50 meter van elkaar staan.er stonden er zeker zo n 60 stuks en overal liepen roze varkens, zo n schattig gezicht ze liepen zo te rennen en dol te doen echt genoten ze van het buiten zijn. die zijn dus altijd buitenbij ons komen ze alleen buiten voor hun laatste rit naar het slachthuis.dit is echt een beter leven.
Ook zagen we weiden vol met uitloopkippen in een groen grasland een heel groot veld moeilijk te zeggen hoe groot het is, als ik zeg 6 voetbal velden is dat niks tegen het groot gebied waar ze lopen, met kooien over het veld verspreid, dus naar behoeven kunnen ze naar binnen of naar buiten leuk om te zien, maar het ook niet gek hier is het zoveel weidser als bij ons er is hier nog zoveel ruimte.

Zaterdag 14 April

Een super plek om te slapen het was heel rustig.
Deze plek word ook door wandelaars gebruikt om te parkeren er vertrekken van hier vandaan twee wandelroutes wij dachten naar de zee te lopen maar die trekt zich zover terug, we hebben 8 kilometer gelopen om naar de zee te lopen maar nog steeds geen zee dichtbij, wel wad met kleine tussen watertjes, maar in verhouding zien we wel wat vogels visdief scholekster witte reiger meeuwen en kraaien en zover van de bewoonde wereld zou je toch meer vogels verwachten? helaas.
Maar evengoed heerlijk gewandeld.
De plek waar we staan is in de inham van de zee bij King s Lynn.
Lekker rundvlees opgezet voor vanavond je moet dan wel op een plek blijven anders gaat dat het niet worden, het heeft toch wat stooftijd nodig, maar het ruikt ook zo lekker je krijgt daar echt trek van.
Morgen gaan we weer verder naar het Oosten rijdend langs de kust is hier niet bijzonder, dus rijden we het binnenland in.

Zondag 15 April

We zijn op weg naar STAMFORD
Het is ongeveer 60 kilometer naar het oosten.
Deze stad word veel gebruikt in films, hier is de architectuur heel bijzonder, daarom de film keuze.
Een gezellige maar vooral een mooie stad.er is alleen gebouwd met stenen, nergens geen beton en dat zie je in het straatbeeld.
Met schrijft erover dat de stad zo schilderachtig is dat het in 1967 als eerste Engelse stad aangewezen werd als beschermd stadsgezicht.
Dus gezellig door de stad gezworven en alles bekekene stad heeft echt iets speciaals.

Maandag 16 April

Vandaag gaan we 4 kilometer 2,5 Miles naar het westen van Stamfort over de A606 en daarna de A6003 daar is een van de grootste kunstmatige meren van Groot Brittannie ( 1254 ha ) het is er vanaf 1970 en het is de bedoeling om steden als Peterborough,Corby en Northampton van water te voorzien zijn fiets en wandelmogelijkheden, dus dat gaan we doen.
Helaas was het slecht te bereikende kon er niet normaal naar toetje moest naar een parkeerterrein rijden wat 6 pont kosten je moet voor 17 uur weer weg zijn, dus dat is geen optie als je daar wil fietsen en wandelen, dus gaat het over helaas.

We reden richting NOTTINGHAM en besloten we om daar niet naar toe te gaan, maar verder te rijden naar LINCOLN daar is een bijzondere Lincoln kathedraal,De kathedraal is op verre afstand al te herkennen aan de drie torens, hij ligt op een kalkplateau dus reden we daar naar toe.
Zo geweldig was de kathedraal de bouw is begonnen in 1072 en hij is 147 m lang en 24 m met een oppervlakte van 5.000 vierkante meter, daar gaan regelmatig 2000 mensen in de kerk zijn tientallen sarcofagen en heel de vloer ligt vol gedenkstenen, een nog nooit zo n prachtig koor gezien waar nu nog steeds iedere zondag twee keer een dienst gedaan met een koor van 30 mannen en jongens zingt.er ook iedere dag een avonddienst.
Op het moment dat we in de kerk waren werd opeens het orgel bespeeld(kippenvel)
Er zit in het glas en lood ramen middeleeuws glas van 1330.
Deze kathedraal is een van de fraaiste kerkgebouwen van Engeland( deze wetenschap delen wij zeker)hij is prachtig.

Vandaar doorgereden naar BARTON -UPON HUMBER daar is de langste hangbrug zonder dragers met 1410 elementen.de brug is ruim 3 km lang ,dus zijn we er meteen overheen gereden over de rivier de HUMBER dus reden we naar het stadje HESSLE vandaar richting de brug aan de onderkant om daar een plekje te zoeken om te overnachten, dat was niet mogelijk,uiteindelijk een plek gevonden waar het rustig slapen is.

Dinsdag 17 April

Vanmorgen verder gereden maar nu toch wel naar de kust, dus dwars door leuke binnendoor straatjes gereden, sommige zijn smal, maar de Engelsen maken ruimte voor je zonder probleem.mensen zijn heel tolerant op de weg ook als je in moet voegen op de snelweg gaat iedereen naar rechts dat je gemakkelijk kunt invoegen, dat is in Nederland wel anders daar duwen ze je er bijna af.
We reden naar FLAMBOROUGH aan de oostkust en dan wel bij een kaap met de vuurtoren, een nationaal park, dus wandelschoenen aan en nadat we koffie gedronken hebben gaan we lopen.
Een Engelsman had geholpen met de parkeerautomaat het parkeren voor een dag kost 5.30 pont ,dus met de pinpas een ticket gekocht maar er stond op tot maar 18 uur terwijl het voor de hele dag was, hij snapte het ook niet.dus zei hij loop even naar het winkeltje maar die hebben niks met de parkeergelden?terwijl ik daar stond kwam dezelfde man die mij geholpen had naar mij toe en zei ik stopte 2.9 in de automaat voor 2 uur en mijn ticket geld tot woensdag middag 12.30 dus de ticket omgeruild goed geregeld super dank je wel voor de hulp.
Heel groot hoogte verschil dus allemaal trapjes naar beneden maar ook weer omhoog gelukkig anders word het lastig om weer boven komen.
Dus blijven we hier tot morgen dan gaan we weer verder.

Woensdag 18 April

We reden vandaag door een prachtig natuurgebied wat NORTH YORK MOORS heet, dit gebied is helemaal bedekt met heide.

We zijn vandaag langs de kust gereden voor zover dat mogelijk was, kwamen we bij SCARBOROUGH aan, nergens een plek kunnen vinden waar je mag overnachten,alleen parkeren dan maar deze stad is heel erg toeristisch er is een kuuroord wat er al vanaf 1626 terug gaat toen de geneeskrachtige werking van de bronnen werdt ontdekt.Het kuuroord was zeer in de mode in de 19de en het begin van de 20ste eeuw.
Een gezellige oude vissershaven en er loopt een heel oud stoomtreintje van en naar verschillende plaatsen, wij doen dat met onze eigen auto en dat is veel leuker dan kun je overal stoppen waar wij willen rondkijken
Er heerst een victoriaanse sfeer aan de boulevard, heel veel spelletjes en gokhallen de Engelsen zijn daar gek op.het is niet zo ons ding dus zijn wij verder gereden, richting WHITBY.
Dit is een authentieke,kleurijke stadje is het super leuk om over de West Pier naar de vuurtoren te lopen. Whitby stond vroeger bekend om zijn scheepswerven en walvisvaart en is nu een vissershaven en badplaats aan de monding van de ESK.
Bovenop de heuvel staat de imposante WHITBY ABBY deze werd in 657 gebouwd er is nu alleen een ruïne van over maar heel indrukwekkend zo hoog boven alles uit.
Je kunt hier heerlijke wandelingen maken langs de kustbij de ROBIN HOOD BAY waar men in de 18de eeuw leefde van de smokkel,van hieruit kun je winderige wandelingen maken over de hoogste rotsen van de Engelse oostkust en dat gaan we morgen verder doen, nu een mooi plaatsje gevonden om te overnachten.

Donderdag 19 April

We zitten inmiddels in Noord Engeland vanaf KINGSTON UPON HULL is het Noord Engeland.

We rijden 10 kilometer terug naar de ROBIN HOOD BAY voor de mooie hoge winderige wandelingen.
Het was niet winderig het windje was heerlijk en een temperatuur van 21 gr heerlijk, wij genieten ervan.
De camper geparkeerd op een parkeerterrein dichtbij de zee, gelopen naar de onderkant van de hoge rotsen die 135 m hoog zijn als je eronder staat zijn ze heel hoog.
Deze plaats leefde men vroeger van de smokkel, het is allemaal heel erg steil om te rijden, maar met een zo n goede chauffeur als mijn mannetje komt dat helemaal goed.
De prachtige hoge kliffen zijn heel imposant, het was nu laag water dus kon je een heel eind naar de zee lopen, er werd ook gretig gebruik van gemaakt door toeristen en de plaatselijke bevolking.
Daarna terug naar waar we afgelopen nacht geslapen hebben en morgen gaan we weer verder.

Vrijdag 20 April

Vanmorgen was het weer prachtig weer en we gaan verder naar het noorden.
Wat heel erg opvalt in Engeland dat de huizen heel klein en smal zijn en heel erg dicht op elkaar gebouwd zijn terwijl er zoveel meer ruimte is dan bij ons, alles is hier veel weidser dan in Nederland,hele grote graslanden en velden en bossen daarom is het niet te snappen dat alles zo op elkaar is gebouwd, het zal misschien typisch Engels zijn.
We zijn een mooie weg binnendoor gereden langs de kust dat is altijd het mooiste om te doen.
Uiteindelijk aangekomen in REDCAR uiteraard weer aan zee de camper geparkeerd langs de boulevard wel aan het einde van de boulevard daar was het vrij parkeren, het is niet zo fijn als er een tijd aan zit want je weet nooit wat je onderweg tegenkomt dus dan is op een vrije plek staan fijner.
Een poos lekker aan zee op een bankje gezeten lekker in de zon, daarna het dorp gaan verkennen en op zoek naar een WIFI punt, daar de NKC app niet goed werkte dan moet ik hem van de iPad en telefoon halen en hem er weer met wifi erop zetten, dus op zoek.
De wifi is niet zo uitgebreid hier in Engeland het is dus steeds zoeken naar een wifi punt, in het hele stadje waren twee plaatsen waar wifi was alleen was er maar een gezellige pub open.
Dus een gezellige boel binnen vanavond is er live voetbal, dus gaan we vanavond voor de gezelligheid teruggaat word een gezellige boel.
We denken dat we een paar dagen hier blijven om even bij te tanken.

• 21 April 2018 - 22:57

Jan&A3:

Hey Annie&Ruud,
    Al jullie verslagen gelezen; even zó druk gehad nadat we uit Spanje terugkwamen! We krijgen ook meteen weer zin om weg te gaan! Wat is het toch leuk hè? dat camperleven!!!
    Zoveel te zien en te beleven onderweg! Goed dat jullie op tijd rust nemen; hartstikke belangrijk voor ‘t lijf! We wensen jullie alle goeds en ga rustig door met genieten van al het moois dat op jullie pad komt! Veel liefs van J&A3

• 23 April 2018 - 17:50

Lenie :

Hai lieverds, wat heerlijk om jullie reis verslagen steeds te lezen. Wat maken jullie toch veel leuke dingen mee. Wij vertrekken overmorgen naar La Palma. En hopen ook lekker te genieten. Dikke kus Piet en Lenie

• 24 April 2018 - 14:03

Marie-Anne:

Weer een heel avontuur. Ja die engelsen zijn echte gentlemennen in het verkeer. wat wij tegen gaan komen .
    Geniet van de natuur, en straks van de Hadrian wall.