Engeland - Reisverslag uit Portishead, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu Engeland - Reisverslag uit Portishead, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

Engeland

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

20 Juli 2018 | Verenigd Koninkrijk, Portishead

Zaterdag 30 juni

Na weer een mooie route gereden te hebben.
We reden naar MENASTERBOICE ,het was maar 10 km het ligt net op 8 km afstand van DROGHEDA .
Deze plek is beroemd om de hoogste en mooiste kruizen van IERLAND.
De kruizen staan op het kerkhof van het voormalige klooster ,het klooster werd door brand verwoest in 1097 ,ook de kostbare bibliotheek ging in de vlammen verloren .het klooster bleef tot 1122 bestaan .
Vlak naast het kerkhof staat een ROUND TOWER uit de 9de eeuw, de conische spits die erboven op stond is eraf gebrokkelde totale toren is 33 m hoog ,

Maar het meest zijn ze trots op de drie enorme KELTISCHE KRUIZEN ook een MUIREDACHKRUIS niet de grootste (5.30 hoog ) maar wel het fascinerendst maar mooi bewaarde sculpturen ,met bijbelse figuren zoals de zondeval / de moord op Kan en Abel ,David en Goliath ,Mozes die water uit de rots slaat ,de aanbidding van de wijzen en de engel Michael die zielen weegt ,en het laatste oordeel ,er staat een Ierse inscriptie op OR DOMUIREDACH LAS NDEARNAD IN CHROS betekent Een gebed voor de maker van het kruis.
De Keltische kruizen waren voor de toenmalige gelovigen die niet konden lezen ,een soort platenbijbel.

De twee andere kruizen zijn het westkruis 7 m hoog ,het noordkruis is 4.80 hoog .
heel indrukwekkend.

We reden verder en opeens stond op de tom tom een dwars balk ,dat je niet verder kunt ,HOE DAN .
De weg houd gewoon op volgens de navigatie ( nee dat kan niet ) opeens begon ging hij weer gewoon verder ,dat was de grens IERLAND / NOORD IERLAND heel apart.Dat was bij WARRENPOINT heel apart .

Verder door het MOURNE MOUNTAINS gereden ligt aan de DUNDRUM BAY een pracht route ,gestopt en heerlijk gewandeld en koffie gedronken.

Uiteindelijk aangekomen in NEW CASTLE daar was een camperplaats op een mix parking ,helaas vol ,dus zijn we verder langs de boulevard gereden en vonden we een plekje het was wel 4 km verder maar dan lopen we gewoon gezellig naar het stadje toe.
Het was heel gezellig ,terrasjes vol en iedereen loopt met een ijsje ,dat zijn wel zoetekauwen de Engelse,snoepers dat kun je ook wel zien.

Waar we met de camper staan was een pub ,daar meteen het weblog verstuurd ,daar stond de tv aan op paardenrace en er werd flink aangemoedigd ,of dat er toe doet.
Ook daar meteen de boot geboekt van BELFAST ( onze rondje in Ierland is dicht ) naar CAIRNRYAN in Zuid Schotland ,dan kunnen we daar onze route weer oppakken ,we hebben nog twee maanden om ook dat rondje dicht te rijden.

En het weer is geweldig mooi zonnig en heerlijke temperaturen ,hopelijk houden we dat nog een poosje vast,
We genieten er samen heel erg van.

Zondag 1 Juli Maandag 2 Juli en dinsdag 3 Juli

Vertrokken om wee een mooi plaatsje te zoeken ,en dat lukt ons altijd goed ,in de hele tijd dat we hier in het Verenigd koninkrijk zijn ,nog geen een keer op een camping gestaan maar altijd vrij.

Een mooie route gereden tot 30 km ten zuiden van BELFAST daar blijven we staan totdat we richting de boot gaan ,dit heet WHITEROCK en een mooi water ,waar 35.000 vogels overwinteren ,het eb en vloed is hier ook goed te zien ,er is een zeilschool aan de zijkant is een zeilschool ,wat we mooi kunnen afkijken en er ging er een om ,ze vonden het geweldig, het water is niet koud en ze hebben wedsuite aan en natuurlijk een zwemvest aan.

Er is hier water een toilet en vuilnisbakken ,meer hebben wij niet nodig.

Woensdag 4 Juli

Vandaag de laatste uren op deze mooie plek ,vanmiddag vertrekken we richting Belfast ,onderweg nog even boodschappen doen en dan naar de ferry
We steken om 23.45 over vanuit BELFAST ( Ierland ) naar CAIRNRYAN ( Zuid Schotland ) .
Daar blijven we slapen op de haven waar we op de heenweg ook overnacht hebben.

VAARWEL IERLAND wat een prachtig land en wat een warme en bijzondere mensen, wij hebben ons echt super veilig gevoeld.

Donderdag 5 juli

Kwamen om 2 uur aan naar de camperplek aan de haven en lekker slapen.

We hadden heerlijk geslapen ,nu zijn we weer in SCHOTLAND en wel in CAIRNRYAN .
Vandaar rijden we naar het puntje van het schiereiland dat heet THE RHINNS OF GALLOWAY daar is een grille kaap met hoge kliffen tot 76 m hoog en dit ligt op dezelfde breedtegraad als BELFAST .De zee staat hier bekend om haar sterke getijden .je kunt van hieruit Ierland zien.
Een flinke wandeling gemaakt rondom de kaap ,een super mooie plek.

We kwamen op weg naar de zuidpunt een speciaal plekje tegen dat heette KIRKMADRINE STONES , wat Church van Stones betekent.Het staat achter een grote glasplaat om het oudste christelijke monument te beschermen, op drie gedenkstenen uit de 5de en 6de eeuw daar staan christogram en Latijnse inscripties ,de stenen doen denken aan de eerste christelijke missie in Whithorn ,een speciale plek daar rondgelopen en uiteraard foto s gemaakt .

Om op de kaap te overnachten was te winderig ,dus reden we een eindje terug naar beneden naar ARDWELL een mooie plek aan zee en morgen weer naar ons volgende avontuur .

Vrijdag 6 Juli

Heerlijk geslapen en lekker ontbeten op naar ons volgend avontuur.
We rijden terug naar het noorden om het prachtige schiereiland te verlaten ,rijden om de LUCE BAY heen richting NEWTON STEWART en vandaar naar het mooiste en grootste natuurgebied van het Verenigd Koninkrijk en wel 800 vierkante kilometer en dat heet GALLOWAY FOREST PARK ,het is een prachtig bosgebied op een van de mooiste plekjes ,met beboste heuvels en bergen ,meren en rivieren.,je kunt er heerlijk wandelen dat hebben wij natuurlijk ook gedaan ,we zagen gemzen die allemaal in de Galloway geboren zijn ,dat is een apart gebied WILD GOAT PARK het is 60 ha groot en ligt midden tussen de rotsen van CRAIGDEWS je ziet ze overal hoog boven op rotsen staan.
Door het zuiden van het park loopt een weg tussen ( Queens way ) Newton Stewart en New Galloway waar overal mogelijkheden zijn om te parkeren er is een heel apart en typisch landschap er zijn loodrechte granietwanden en zo zie je ineens kale heuvels waar granietrotsen die door de erosie zijn gepolijst .
Daarna deden we de GALLOWAY KITETRAIL waar je de RODE WOUW kun zien en waar hij ook gevoerd word en er zijn 6 observatie posten aangelegd en dat is zeker de moeite waard om dat te zien.
Wat een geweldig gebied, we gaan morgen verder in dit gebied ,we staan op een prachtige plek midden in dit geweldige natuurgebied.een super plek om te overnachten.

Zaterdag 7 Juli

We zagen vanmorgen op onze overnachting plek de GOUDVINK

Vandaag op weg naar de RODE WAUW ( RED KITE ) dat is bij het BELLYMACK HILL FARM ,vlak bij het dorp LAURISTON op de zuidwestelijke oever van het meer ,daar kun je gaan kijken hoe de rode wauw gevoerd word ,het is open vanaf 12 uur en ze worden om 14 uur gevoerd met konijn en kip ,we kwamen op die plaats aan maar voordat we bij de farm waren vlogen ze al om ons een ,wat een prachtige roofvogel met een spanwijdte van 1.75 en een grote van 0.60 cm
Ze worden kunnen 25 jaar worden ,ze leggen 2 of 3 eieren en de jongen worden tot 70 dagen gevoerd ,en hij is een zeldzame vogel in Nederland ,maar hier in Schotland hebben ze een fokprogramma RSPB ( ROYAL SOCIETY FOR PROTECTION )daarom worden ze hier gevoerd en hebben sommige een zendertje bij zich ,in de vrije natuur eten ze insecten ,vogels en kleine zoogdieren tot het formaat van een konijn .
Er vlogen er wel ongeveer 200 vogels boven ons hoofd ,om 14 uur werden er drie grote emmer met voer gegooid en op speciale plaatsen neer gelegd een pracht gezicht hoe ze het oppakken met hun poten en dan de poot tijdens het vliegen naar voren steekt en het aas opeet ,kunstenaars in de lucht .
En te weten dat er in de UK in de twintiger jaren er bijna geen Rode Wauw meer was .
Er zijn op 6 plaatsen langs het water DE LOCH KEN vogel observatie posten, op hele mooie locatie aan het water.
Wat een PRACHTIGE vogel .

Verder gereden naar het oosten via GRETNA GREEN en daarna CARLESLE ,om uiteindelijk het prachtige SCHOTLAND te verlaten met prachtige mensen.
Schuin naar het zuid oosten gereden tot het stadje MARYPORT een pracht plek aan zee.We zijn nu weer in Noord Engeland
Een super plek en morgen kijken we verder wat te doen.

Zondag 8 Juli Maandag 9 juli

Gereden naar het binnenland en wel naar LAKE DISTRICT NATIONAAL PARK .Met 2280 vierkante kilometer bergen en meren.
WE hebben een geweldige route gevonden van COCKERMOUNT naar KESWICK een super mooie natuur route over een bergpas.,wij reden van Cockermount naar BUTTERMERE daar namen we het witte weggetje heel smal weggetje naar binnendoor naar Keswick ,boven op de pas was de eerste mogelijkheid om te stoppen ,de andere parkeerplaatsen waren heel klein ,dus niet geschikt voor de camper, maar hier parkeerde we de camper op een prachtige pas ,hier blijven we een dag extra staan ,dus tot dinsdag morgen gaan we verder.
Door een prachtige pass gereden WAUW.

Dinsdag 10 Juli

We werden om 8 uur geschrokken wakker ,er vlogen 4 straaljagers door de dalen van het Lake District ,je weet niet wat er gebeurd als je zo wakker schrikt ,dus lekker gaan ontbijten samen.

We zijn onze prachtige route voortgezet wat een prachtig natuurgebied is dit ,overal zie roofvogels vliegen ,watervallen bij DE LODORE watervallen zijn prachtig, vandaar uit naar de CIRKEL STONE van 5000 jaar geleden.
We reden door het CUMBRAIN MOUNTAINS ook al zo mooi gebied.daarna verder naar het zuiden de A 591 dan rij je langs het langste meer van Engeland WINDERMERE het is 16 km lang waar men komt zeilen en waterskiën waar bij het dorpje NEAR SAWREY het BEATRIX POTTER museum is gevestigd is ,heel druk dus niet voor ons .
Langs de andere kant terug gereden en wel langs het meer van CONISTON WATER in 1967 vond DONALD CAMPBELL hier de dood toen hij het snelheidsrecord te water probeerde te breken.helaas.

We reden verder richting LIVERPOOL om daar een plekje te zoeken ,maar helaas een klapband rechts achter ,dat is toch flink schrikken een klap ,maar mijn chauffeurtje kon de camper mooi aan de kantzetten, we stonden meteen bij een praatpaal, dus gebeld en binnen een kwartier waren ze er van de HIGHWAY PATROL ze zeiden er wordt hier geen
band verwisseld veel te gevaarlijk ,dus werd er een sleepwagen met ambulant gebeld om ons van de snelweg te halen, dat was een koste plaatje van 200 pond ( verzekering )
Netjes naar hun bedrijf gebracht en morgen ochtend het is nu te laat ( 17,15 ) word er actie ondernomen om een twee nieuwe band te regelen ,morgen vroeg on 8 uur zijn we de eerste.
We hebben op mooiere plaatsen gestaan ,nu even op een industrieterrein ,het is maar voor een nachtje.

Woensdag 11 Juli

We stonden op het industriterrein Ruud ging iets uit de garage halen ,allemaal tempex ,waar komt dat vandaan ,EEN HEEL GAT GESLAGEN IN DE VLOER VAN DE GARAGE ( door de klapband ) ,dat was even schrikken ,het gat was 40-40 cm en een kleiner gat van 5-5 cm ,we zijn niets verloren er ligt nooit iets los in de garage ,maar we moeten het wel provisorisch dichtmaken van boven heeft Ruud het dichtgemaakt met ducktape ,dus dat is klaar ,maar hoe de onderkant dichtmaken ? Even over nadenken.

Vanmorgen vroeg opgestaan om 6.45 ze komen vroeg voor de banden hoe vroeg weten we niet maar dan wil je gewoon klaar zijn.
Rond 9 uur kwam het bedrijf met een band ,die kapotte werd vervangen en dat we weer konden rijden ( naar hun bedrijf ).
Het was snel gefikst dus samen naar zijn garage gereden, daar werd de tweede band erop gezet ,want aan twee kanten moeten dezelfde banden erop zitten, dus de nog goede band voor reserve en twee nieuwen erop.
Wij konden na afgerekend te hebben weer verder met onze reis.
We hadden een camperplaats ingetoetst in onze navigatie en moesten we om het water heen rijden ,waar achteraf blijkt dat er een brug is ,onze navigatie was daar nog niet achter, dus reden we via LIVERPOOL / RUNCORN /ELLESMERE PORT / BIRKENHEAD naar WALLYSEY .
Een mooie camperplek pal aan zeedan kunnen we van hiervandaan naar Liverpool met de trein ,het treinstation is hier 1 km vandaan ,dus dat gaan we vrijdag doen.
Nu even niks mijn rug wil even niet .

Vanavond speelde Engeland tegen Kroatië de WK halve finale voetbal in Rusland
Er is hier in Engeland een voetbal gekte losgebroken ,het is zo lang geleden dat Engeland meetelde in de finales ,nu weer wel de Engelse waren euforisch ,overal de witte vlaggen met rood kruis ,aan de gevels aan de auto s echt een voetbal gekte.
Maar helaas verloren ze de wedstrijd met 1-2 dus gaan ze spelen voor de derde plek.
Dus de Engelse kunnen er ook wat van wat voetbalgekte betreft.

Donderdag 12 Juli

Vanmorgen lekker uitgeslapen ontbeten en zijn we samen gaan poetsen .

Ruud vond met wandelen een plaatje aluminium en het was net groot genoeg om het gat te bedekken, dus met een paar schroefjes vastgezet ( er mag natuurlijk geen vocht in dat gat komen ) en de randen weer met ducktape afgeplakt, verzekering ingeschakeld en alles gemeld.
Wij kunnen verder en de reparatie komt wel als we weer thuis zijn.
Ruud heeft dat plaatje aluminium schoongemaakt gaatjes in geboord en onder de auto alles schoongemaakt en onder vast gemonteerd om dat gat dicht te maken met wat tape eromheen dat er niks geen water tussendoor kan, we controleren af en toe of het goed blijft zitten ,en dan komt de reparatie thuis bij de garage.

Het is vandaag 21 gr de zon heeft zich nog niet laten zien ,en vanmorgen regende het een beetje ,maar nu bewolkt en wat drukkend weer.
We gaan lekker naar het centrum wandelen en houden ons koest vandaag.

Vrijdag 13 Juli

LIVERPOOL 452.773 inwoners
De trein vertrekt hier ongeveer 900 m vandaan ,zijn we in 20 minuten met de trein in Liverpool.
Dus de camper blijft in WALLYSEY staan aan de zee.

Liverpool is onlosmakelijk verbonden met DE BEATLES ,maar buiten dat heeft de stad nog meer te bieden ,er is een groot erfgoed en door de inzet van de inwoners is Liverpool een aantrekkelijke en boeiende stad.
PIER HEAD drie prachtige gebouwen die THE THREE CRACES genoemd worden die zijn heel bijzonder
PORT OF LIVERPOOL BUILDING (1917) met een kopergroene koepel .ook het CUNARD BUILDING ( 1913 ) en het ROYAL LIVER BUILDING (1908) waar de symbolen van de stad de LIVER BIRDS op het dak staan ,de laatste doet denken aan een wolkenkrabber uit New York uit het begin van de 20ste eeuw.
Liverpool ligt aan de RIVIER MERSEY ,vanuit Liverpool vertrekken ferry s naar Ierland Dublin en Belfast.

In het verleden van Liverpool is er een schip de LUSITANIA maakte in 1909 haar maiden voyage naar New York.
In 1913 werden in de haven van Liverpool ingrijpende wijzingen doorgevoerd om van het schip een hulpkruiser te maken.
Dit passagiersschip van meer dan 30.000 ton met vier schoorstenen was indertijd het grootste schip ter wereld
Maar de naam van het schip is verbonden met een van de drie meest tragische scheepsrampen van de 20ste eeuw, samen met de Titanic en de Empress of Ierland .
Op 7 mei 1915 werd het twee torpedo s van een Duitse onderzeeër getroffen en ging het in achttien minuten ten onder.
Van de 1959 opvarende werden er 761 gered.

Ze zijn trots op hun industrieel verleden weer tot leven te brengen door de verbouwing van ALBERT DOCK tot een recreatie promenade ,de opening van de TATE GALLERY en de oprichting van het GARDEN FESTIVAL.

Ook het voetballen heeft kleur gegeven aan de stad met LIVERPOOL ( rood shirt ) en EVERTON ( blauw shirt ) en ze zijn er trots op.

Ook van hieruit vertrokken in de 19de eeuw vanuit de zeehaven Liverpool miljoenen Engelse ,Schotse ,Scandinavische en Ierse emigranten op zoek naar een beter leven in de Verenigde Staten ,omgekeerd kwamen hier massaal mensen uit de Caraiben ,China en India aan op zoek naar werk ,na de tweede wereldoorlog werkten 20.000 mensen bij de Mercey Docks en Harbour Company.
In 1941 werden bij zware bombardementen op Liverpool 11.000 huizen vernietigd ,omdat in de stad zich het hoofdkwartier van de Geallieerden bevond dat de strijd tegen de Duitse duikboten coördineerde en hier goederen uit Amerika aan land werden gebracht .
In de zeventiger jaren kreeg de economie weer een grote klapte verwerken ( textiel ) door de opkomst van SOUTHHAMPTON dat dichter bij Londen ligt en door het mechanisatie waren er nog maar 2500 werkplekken in plaats van de 20.000 dus door armoede kwam men in de crisis ,en dat leidden tot heftige sociale onlusten waaronder de opstand in 1981 in de wijk Toxleth.

En niet onbelangrijk voor Liverpool DE BEATLES

We gingen met de trein vanuit WALLESEY / NEW BRIGDTON vanuit de camperplek naar de trein gelopen in 20 minuten en uitgestapt in de James Street.

THE BEATLES STORY
Er is een volledige en levendige tentoonstelling en vertelt de geschiedenis van de beroemdste groep ter wereld ,John Lennon / Paul McCartney / George Harrison en Ringo Starr komen stuk voor stuk aan de orde ,we kregen een headset met heel het Beatles geschiedenis ,maar ook hun manager Brian Epstein ook hun producer George Martin ,ook hun verblijf in Hamburg ,de tournees die ze gemaakt hebben vooral naar de Verenigde Staten .
De plek waar ze altijd speelde de Cavern Club ,waar de groep voor het eerst optrad , ook de Abby Road Studio s maar ook de Penny Lane die was helaas te ver weg ,lag buiten het centrum ,en ik was niet echt fit ,dus lieten we dat achterwege HELAAS ,het regende dat was minder.
Er staat ook DE witte vleugel waarop John Lennon IMAGENE heeft gecomponeerd.Het was alles bij elkaar heel interessant om er te zijn ,en zeg nou zelf naar LIVERPOOL gaan en niet naar de Beatles gaan dat kan dus niet .

Het Beatles museum was in de ALBERT DOCK ,dat zijn een aantal pakhuizen in rode bakstenen gebouwd aan een gezellige indrukwekkende havenkom, van 3 ha die nu als jachthaven dienst doet er liggen woonschepen een mooi aanblik ( allemaal even groot en liggen zij aan zij met een lange steiger ertussen dus het is heel mooi geordend ,ook liggen er historische schepen bij het Maritiem museum ,het is een heel gezellig gebied.
Deze gebouwen opgetrokken in 1846 bij het instellen van de vrijhandel en in 1972 voorgoed gesloten, hebben een tweede leven gekregen als onderkomen voor culturele en commerciële ,er zit onder andere Het Maritiem Museum. waar het gaat over hoe er de verbinding ligt tussen de zeevaart en Liverpool en de ontwikkeling van de haven.Er werd ook veel aandacht gewijd aan de 9 miljoen emigranten die tussen 1830 en 1930 vanuit Liverpool naar de Nieuwe Wereld vertrokken, maar ook de scheepsrampen van de Titanic en Lusitania

Het slaven museum heel indrukwekkend om de kriebels van te krijgen .Dan te weten dat in de 18de eeuw hier op steenworp afstand de slavenschepen aanlegden.
En tussen de musea s zijn souvenirs winkeltjes en pubs maar ook gezellige eetgelegenheden.Dus echt een mooi wandel en cultureel gebied.

We zijn daarna nog de stad ingegaan ,een super gezellig en mooi centrum ,veel overdekt veel glas ,echt mooie dure winkels ,maar vooral veel gezelligheid ,het was jammer dat het regenden.

De China Town is ook speciaal ,maar ik kon niet meer ,dus we gaan lekker naar huis ,het is op.

Zaterdag 15 Juli

Vandaag en morgen blijven we hier om weer een beetje bij te tanken en gaan we Maandag verder.

Maandag 16 Juli

Vertrokken met regen naar WALES
Eerst een stukje naar het zuiden ,dan naar het westen ,naar het schiereiland ANGLESSEY.
ANGLESSEY in Noord WALES betekend ( moeder van Wales )
We kwamen bij een plaatsje dat bijna niet te vernoemen is en wel LIANFAIRPWLLGWYNGYLLGOGERYCHWYRNDROBELLANTYSILIOGOGOGOCH Ze gebruiken niet deze hele naam maar een deel ervan ,vul het is in in een regeltje van een formulier ( niet te doen ) ook hetgeen was ze nu gebruiken is al niet te schrijven het word gebruikt tot en met de WLL.
We staken de CONWAY BAY over met een hele oude brug die de naam draagt MENAI BRIDGE / STRAIT ,de hangbrug is gebouwd in 1826 door Thomas Telford ( 1757- 1834 ) volgens de eisen van de admiraliteit .die een hoogte van 30 m boven het wateroppervlak voorschreef.Door de pijlers die 176 m uit elkaar staan ,was het toen de langste metalen brug ter wereld .er is ook een kokerbrug voor de treinen die in 1890 klaar was ,het spoor liep door twee ijzeren tunnels ,maar die werden erg beschadigd door een brand in 1970 .

We reden verder langs de kust en kwamen op een camperplaats pal aan zee ,waar de zeehonden op ons gewacht hadden ,een mooie plek om te staan en morgen verder het schiereiland verkennen.

Dinsdag 17 Juli

Verder het schiereiland verkennen ,allemaal hele smalle wegen waar net alleen de auto door past en op de meeste zijkanten zijn het stenen ,dus opletten geblazen ,er mag niemand ons tegemoet komen want dat past echt niet ( het ging goed )
Naar het noorden gereden tot bij AMLWCH spreek het eens uit ,ja met een knoop in je tong .
Het is ook leuk als een Engelsman probeert RUUD te zeggen ( dat gaat ook niet ) lachen .
Daarna doorgereden naar een prachtig klein dorpje dat CERNAES heet en een oud mijnstadje is.
Dan naar HOLY HEAD dat ligt op het eiland ( Holy ) daar heeft dezelfde persoon als de andere brug gebouwd en daardoor met het vaste land verbonden ,en het was tijdenlang de belangrijkste haven voor reizigers die van Wales naar Dublin wilden gaan.
Holyhead ligt boven de haven en de ST CYBI S CHURCH is op de funderingen van een Romeins fort gebouwd.

De steile SOUTH STACK CLIFFS dat is een vogelparadijs voor de vogels oa de alk en de papegaai duikers en natuurlijk de meeuwen..je kunt met een gesloten televisiecircuit vogels observeren .er is ook de ELLINS TOWER waar je de vogels goed kunt bestuderen met je verrekijker ,daar hebben we heerlijk op de rotsen gezeten gekeken .

Op deze plek blijven we slapen ,een mooie plek en een rustige plek.

Woensdag 18 Juli

We rijden nu verder door WALES.
Door een prachtig natuurgebied wat SNOWDONIA NATIONAL FOREST PARK ,het nationaal park werd in 1951 geopend en beslaat 2180 vierkante kilometer in de spectaculaire bergen van GWYNEDD het is het tweede grootste van Engeland en telt 96 toppen van meer dan 600 m hoogte
het is een prachtig gebied met afwisselend gevarieerd landschap veel beboste hellingen rotsen heide en brem met prachtige meren een gebied om te gaan wandelen ,en dat doen we dus ook .

Een mooie camperplaats gevonden net onder het natuurgebied en lekker aan zee aan de rivier AFON DYLE RIVER DOVEY en dat is aan een grote zandplaat ,wij staan op het strand maar wel iets hoger en op het grint ,je weet maar nooit met dat water tot hoever het omhoog komt ,de ene dag of de andere verschilt heel erg.
Morgen gaan we verder naar het zuiden.

Donderdag 19 juli

Verder door Wales gereden door prachtig natuurgebied ,de toeristische route op de kaart die extra groen zijn aangetekend.
We reden door prachtige bergpartijen die de scheiding is tussen BRECON BEACONS EN BLACK MOUNTAINS regelmatig gestopt ,koffie gedronken en gewandeld ,wat is het toch mooi.
Hier bleven we slapen.

Vrijdag 20 Juli

Verder gaan rijden naar NEWPORT het ligt aan de rivier de NEVERN een mooie brede rivier en het einde van Wales een kleine camperplaats ,dus reden we door naar de andere kant van het water en kwamen we uit bij PORTISHEAD ,een mooie wandel sport gebied ,er word hier cricket gespeeld ,eens samen straks gaan kijken hoe die spelregels zijn ,bij slagbal of rugby is het anders ,hoe deze regels zijn weten we nog niet .

Ook samen gaan kijken waar er een audicien is ,want Ruud zijn hoorapparaat is niet helemaal goed meer het slangetje is uit het hoorapparaat ,en dat krijg je er zelf niet in .
Inmiddels weten we dat er een audicien is op 18 km dus dat gaan we maandag of dinsdag doen.
Hier is ook weer een wasserette ,dat doen we dan ook meteen ,dan kunnen we weer met onze reis.

En misschien kan ik hier mijn webblog versturen?

• 20 Juli 2018 - 15:32

Thea:

Ja, hier kun je je weblog versturen! Hihi, wat een avonturen weer. Deze vakantie is weer een pareltje! Geniet er nog maar van! Z Thea

• 21 Juli 2018 - 13:24

MARIE-ANNE:

Weer een mooi avontuurlijke tocht, op sommige stukken zijn voor ons heel herkenbaar. Ruud dat gat in de garage heb je na mijn idee goed opgelost. Je moet wel vinding rijk zijn. En je materialen bij je hebben. Nu snap ik ook waarom je camper zo vol zit! Reis samen weer veilig verder , en wij kijken weer uit naar een volgend avontuur. Liefs,
    Phillip en Marie-Anne.