ENGELAND - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu ENGELAND - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

ENGELAND

Door: Ruud & Annie

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

06 April 2018 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Vrijdag 23 Maart

Hallo lieve allemaal.

Het is na veel voorbereidingen eindelijk zover.
We zijn vandaag vertrokken om 14.30 ,om eerst naar Belgie te rijden om alle benodigde brandstof te tanken .
Vandaar uit naar de kinderen gereden om gezellig ( zoals onze traditie is ) samen te eten ,en elkaar natuurlijk plat te knuffelen ,ook te spelen en te rollebollen met onze kleine meid YKE ,wat een heerlijk ding ,zo vrolijk en gezellig als ze is ,echt een schatje.

We zijn om 20.30 vertrokken richting de camperplaats bij Slot Loevestein ,dat ligt bij Woudrichem in de BOMMELERWAARD aan de rivier de Merwede .

De kilometer teller staat nu op 161.130 kilometer.
We zijn benieuwd hoeveel er op de teller staat als we na 5 maanden weer thuis zijn.

Zaterdag 24 Maart

We werden vanmorgen wakker en toen zagen we op wat voor een prachtige plek we staan .tussen de koningspaarden en zicht op het kasteel ,en niet onbelangrijk een prachtig zonnetje scheen vandaag 13 graden ,een super begin van onze reis .
Eerst lekker ontbeten en daarna aan de wandel ,naar het kasteel en de mooie omgeving ,dus heel de dag genoten van alles ,mooie foto s gemaakt ,terug naar de camper en de stoelen buiten en lekker in het zonnetje zitten lezen ,heerlijk dat is genieten.

Zondag 25 Maart

Vanmorgen vertrokken naar een camperplaats in Maassluis aan de Nieuwe waterweg waar de grote zeeschepen voorbij gevaren komen ,altijd leuk om te kijken.
Na de koffie eerst Maassluis verkennen ,maar vooral naar de oude stad ,veel bruggetjes en veel water in de binnenstad ,dus een hele gezellige sfeer ,maar vooral veel beweging.
Morgen blijven we hier tot in de namiddag ,dan rijden we naar de haven van Hoek van Holland.

Maandag 26 Maart.

Vandaag rijden we naar Hoek van Holland ,waar we morgen met de boot vertrekken naar Engeland.
We dachten dat we om 9 uur vertrokken maar het word 14.15 en aankomst 19.45.
Ook gezellig aan de haven staan.
Maar we werden s morgens wakker en Ruud had een zeer oog alsof er iets in zat ?
Dus naar de dokter en vandaar door naar het ziekenhuis in Schiedam ,een ontsteking in het oog ,nu antibiotica zalf gekregen ,en moet het snel overgaan, wel in de gaten houden.
Bij het ziekenhuis blijven staan en gegeten Ruud mocht even niet rijden ,omdat zijn ogen gedruppeld waren ,maar ik kan ook rijden het is niet noodzakelijk om in de spits te rijden.
Van de dokter rechtstreeks naar de boot ( het was fijn dat we tijd genoeg hadden )daar waren we rond 21.30 ,we konden niet op het haventerrein staan ,maar aan de boulevard waren camperplaatsen ,dus daar gaan staan ,morgen vertrek om 14.15 aankomst in Engeland om 19.45.
Lekker even voetbal gekeken en ze hebben met 0-3 gewonnen van Portugal.

Dinsdag 27 Maart

Onze oversteek naar Engeland.
Mensen ontmoet aan boord en waar kwamen ze vandaan Tilburg ,gezellig gekletst ,ook hun waren met de camper en gingen naar Wales.
We kwamen in het donker aan in Engeland ,en het regende.
Op de bood hadden we stickers gekocht ,die we op de koplampen moeten plakken ,omdat je anders elkaar verblind ,eenmaal van boord gingen we aan de kant staan om de stickers erop te plakken.
Ze kwamen naar ons toe waarom we stil stonden, we werden naar een rustige plaats gemaneuvreerd daar kwamen ze helpen dat de stickers goed moeten zitten.nog even de paspoort controle en konden we verder rijden.
Even wennen aan het LINKS rijden ,samen goed opletten ,het was pikdonker geen straatverlichting en links rijden ,was even heel goed opletten, wij moesten toch 45 minuten rijden naar de eerste camperplaats ,maar alles ging goed ,zeker als je het rustig aan doet ,en nadenkt welke kant je moet rijden ,kwamen we veilig op onze bestemming aan .
De camperplek is bij Burnt House Farm in Witnisham een super mooie plek.

Woensdag 28 Maart

We zijn vanmorgen wakker geworden in een nieuwe omgeving, want gisterenavond zagen we niets, we blijven hier staan tot morgen,vandaag de tijd om het webblog bij te werken en uit te zoeken waar we hierna naar toe gaan, om een plek zo dicht mogelijk bij LONDEN te vinden.
Daar hebben we vandaag tijd genoeg voor ,het regent helaas.

Donderdag 20 Maart

Vanmorgen vertrokken van onze mooie camperplek ,maar dat was niet zo gemakkelijk ,vast in de modder.
Brian de eigenaar van de BURNT FARMER HOUSE ging tapijt halen om onder de wielen te leggen ,maar dat lukte dus ook niet.
Hij had een tractor maar daar stond een band van plat ,dus uiteindelijk werden we uitgenodigd om thesen koffie te komen drinken ondertussen was Brian met de band bezig Ruud mocht niet helpen ,hij moest naar binnen koffie gaan drinken.
Na de koffie was de band opgepompt en klaar om ingezet te wordende dat was de uitkomst ,in een keer trok hij hem eruit TOPPIE BRIAN ( 80 jaar ) een mooi persoon, dank je wel lieve mensen en op onze terugreis komen we gezellig nog een keer een kopje thee drinken.

Uiteindelijk vertrokken we niet om 10 uur maar pas om 11.45.op verder richting LONDEN.
Na een flinke file kwamen we pas laat aan, maar onderweg een prachtige route geredeneer als klap op de vuurpijl zagen we een pracht vogel de RODE WAUW geweldig om hem te zien vliegen, dat komt ook omdat we binnendoor rijden en dan zie je de prachtigste dingen.

Nu op een camperplaats bij een hele oude PUB de Eagle genaamd.
s Avonds gezellig in de pub iets gaan drinken.gezellig met de uitbater gekletst.
Deze pub is al vanaf 1694 een pub ,echt history ,een pub met een verhaal ,het is niet altijd van de family overgegaan ,de laatste 20 jaar is het eigendom van de brouwerij.maar de pub heeft z n charme niet verloren.er ligt prachtig tapijt op de vloer en jawel zonder vlekken.
Morgen gaan we nog verder naar een andere plek, want hier mogen we maar 1 nacht staan.

LONDEN heeft 8 miljoen inwoners, het is het centrum van de Britse politiek, de financiële wereld de media en de cultuur.De Londense musea en theaters zijn van wereldklasse en restaurants vind je alle soorten en maten ,en de meest ambitieuze architectuur van Europa.

LONDEN heeft het duurste openbaar vervoer van Europa

LONDEN is de hoofdstad van de populaire Britse volkssport, voetbal.
De ruim 100 jaar oude Londense vereniging ARSENAL maar ook de andere belangrijke clubs van de Premier League zijn Chelsea en Tottenham / Hotspurs / Manchester / Liverpool
En is de stad van de RODE DUBBELDEKKERS en de RODE TELEFOONCELLEN die door George Gilbert Scott zijn ontworpen.
WIMBLEDON daar start eind juni begin juli dan gaat het meest gerenommeerde grastennistoernooi ter wereld gaat beginnen ,sinds 2009 is er een schuifdak aangebracht.waardoor het niet door de regen afgelast hoeft te worden.
Iedere tennisprof droomt ervan Wimbledon een keer te winnende enige Nederlander die dat is gelukt is Richard Krajicek in 1996.
Op Wimbledon is overigens aardbeien met slagroom de traditionele lekkernij.
De nog meer typische Engelse sporten zijn.
Polo / Cricket / Rugby / Tennis / Darten

De monarch is het staatshoofd van het Verenigd Koninkrijk ,vaardigt wetten uit en voert het opperbevel over het leger.
Het portret van Elizabeth II ,die sinds 1952 op de troon zit, prijkt op munten en postzegels.
De macht van de koningin is echter symbolisch;Elizabeth II mag elk jaar in het Hogerhuis de regeringsverklaring ( Queen s Speech )voorlezen, maar deze is geschreven door de premier en zijn kabinet.
In 2012 vierde Koningin Elisabeth II haar diamanten jubileum op de troon ( 60 jaar ) ze werd geëerd met een spectaculaire botenparade.

Op 29 juli 1981 trouwde Prins Charles met Princes Diana.ze overleed na een tragisch ongeval in Parijs naast haar grote liefde Jody Al Fajet ( hij overleefde het ongeval ) op 31 Augustus 1997.

In 2005 trouwde prins Charles met zijn jeugdliefde Camilla Parker.Dat word door veel Engelse hem niet in dank afgenomen.

MUZIEK in Engeland
In Engeland worden jaarlijks per hoofd van de bevolking meer cd s ( en platen ) verkocht dan elders in de werelden in elke Britse schoolklas zitten wel een paar leerlingen die een bandje oprichten.
De bekendste zangers en zangeressen zijn; AMY WINEHOUSE / LADY SOVEREIGN / BEATLES /ADELLE / ROLLING STONES / MADONNA /

Met 165 miljoen kopjes thee per dag zijn de Britten ( na de Ieren ) de grootste theedrinkers van Europa.

Vrijdag 30 Maart

Vanmorgen vertrokken verder richting een plaats bij een pub en eating house BLACK HORSE in MISSENDEN aan de west kant van LONDEN.
We reden een weer prachtige route door het noordelijke deel van Londen,maar dan wel helemaal binnendoor ,dan zie je de mooiste dingen.
Op de plek aangekomen, werden we vriendelijk begroet door de jongeman van de pub.
Vanuit hier kunnen we op 15 minuten lopen naar het trein station om naar Londen te gaan, men zegt 14 minuten met de trein tot centrum Londen,dan zal vanuit daar met de bus of metro verder gereisd wordende dat zien het morgen wel.
Onderweg rijden hele oude auto s als taxi, mooi om te zien, ze zien er prachtig uit.
Op deze plek vliegen de mooiste vogels rond, dus de verrekijker staat klaar.
Ook hier gaan we vanavond iets drinken, dat is de prijs om er te mogen staan.en dan in de avond is er meer volk dus gezelligere gaan het beleven.

Zaterdag 31 Maart

Vandaag de planning was om naar Londen centrum te gaan, maar ik was niet fit, dus blijven we een dagje thuis.
Vanmiddag was het droog, dus we zijn naar het treinstation gelopen te kijken hoe en wat voor morgen, dat is een ticket automaat dus dat even uitvogelen en dan komt het goed.
Daarna naar het stadje verder gelopen, naar de ABBY van GREAT MISSENDEN,daar was een heel oud ( een beetje luguber )kerkhof met graven van einde 18de eeuw ,ze hangen erg veel scheef maar ook de planten erom heen allemaal overwoekerd dus dat ziet er een beetje eng buiten dat daarbij helemaal achteraf hoger op de heuvel ,toch had het iets, doet een beetje Harrie Potter achtig aan. Dan verder even winkeltjes gekeken bij de supermarkt even brood gekocht en slagroom, daarna doorgelopen naar de camper, de boodschappen binnen gelegd en daarna even naar de pub iets gaan drinkende kunt dat beter overdag doen als s avonds ,nu was er activiteit en gezelligheid, en in de avond is er weinig te doen,je zou eerder denken andersom.En morgen op naar Londen.

Zondag 1 April

ZALIG PASEN VOOR IEDEREEN

Ja het is zover we gaan naar LONDEN centrum.
We waren om 8.30 bij het station,de trein doet er een half over om bij het centrum van Londen te komen, vandaar kun je de tube ( metro )nemen alleen doen wij dat niet wij gaan alles lopenden mis je zeker niets en we hebben tijd aan ons eigen dus geen gehaast voor ons.
Dus we zijn zeker op tijd en wat nog net zo belangrijk is HET IS DROOG
Even op de kaart gekeken ,en zijn we naar het HYDE PARK het grootste en bekendste park van Londen een zacht glooiende grasvlakte van 145 ha bloemperken en beelden met groepen oude bomen ,een prachtig park met heel veel in bloei staande narcissen, de Chinezen willen er allemaal mee op de foto, de grasvelden ziet er super mooi uit dat komt ook omdat je er niet op mag er staan groene netten omheen wat het niet mooier maakt,heel het park stikt van de parkiet achtige vogels en het kwettert volop, heerlijk gewandeld door het park zitten was er niet bij want het was maar 7 graden, dat is voor mij niet fijn je kan niet zomaar even ergens gaan zitten want die kou trekt meteen naar mijn rug en dat voelt niet goed.
Rondom het park loopt het ROTTEN ROW waar met te paard rond kan lopen, door een heel groot traject, op die manier komt iedereen aan zijn trekken, ook voor de fietsers is er veel ruimte gemaakt, maar op de normale drukke wegen kun je wel fietsen maar is niet echt veilig,dus hebben wij de fietsen in de camper gelaten.
Vandaag zijn we richting het BUCKINGHAM PALACE gelopen daar moet je zeker om 10.30 staan om een beetje te kunnen zien, het stikt van de politie je merkt aan alles dat er een terreur dreiging is, er staan overal zware weg blokkades, we stonden op een redelijk goede plek voor het wisselen van de wacht, altijd leuk om te zien,de Koninklijke Garde met een mooi uniform berenmutsen en stoïcijnse gelatenheid komen met twaalf paarden voorbij met de Garde op de paarden.dan komt er een muziek korps oplopen en dan word de wacht gewisseld.

Vandaar uit verder door het St James’s park gelopen richting de GOLDEN EYE die is al meteen te zien bij de WESTMINISTER BRIDGE,we hebben al thuis tickets geboekt via internet voor de Londen Eye en een boottocht op de THEEMS en een 4D film, die hebben we meteen kunnen kijken,maar de Londen Eye en de boottocht kan pas donderdag dan hebben we die geboekt en dan kun je niet eerder en op donderdag is het op het afgesproken uur om 13 uur en de boottocht om 15.30uur.
Dus we hebben zeker anderhalf uur in de rij gestaan voor het krijgen van de tickets( dan hoeven we daar niet meer voor in de rij te staan donderdag)en donderdag mogen we er pas in.
Het was inmiddels 13 uur en nog een hele dag voor ons.
Op ons gemak overal rondgekeken en er loopt wat verschillend pluimage rond, dat is alleen al leuk om te kijken, jammer dat je niet kon gaan zitten daar was het net te koud voor ja er komt wat voorbij gelopen en het grote voordeel was dat je geen paraplu nodig had want het is zo druk dat ze dan elkaar de ogen uitkeken met de plu.

Via de mooie wandelpaden langs de Theems op de SILVER JUBILEE WALKWAY naar de MILLENNIUM BRIDGE en eroverheen gelopen naar de overkant naar het St. Paul s cathedraal,De bouw van de brug werd door pech omringd.De ultramoderne,stilistich zeer gedurfde voetgangersbrug bleek direct bij opening door de Queen al een statisch fiasco.Hij begon bij iedere stap te zwaaien en moest neteen weer gesloten worden.Eerst moest de brug maandenlang gestabiliseerd worden.inmiddels wiebelt de ; wobbly bridge; allang niet meer en is hij heel populair.

ST PAULS CATHEDRAAL waar s middag een concert was, dus daar komen we later op terug dat begint om 16,45 dus dat pikken we mooi mee.maar eerst lopen we verder richting.
We wandelde door prachtige duren winkelstraten van Londen oa PICCADILLY CIRCUS

Naar de TOWER BRIDGE een prachtige brug van 1894 ,we zijn niet de tower bridge in gegaan ,een rij van hier naar Tokio,dus maak je een keuzenee dus ,wel over de mooie brug gelopen en foto s gemaakt.
Af en toe gaat de eenvoudige klapbrug open voor cruiseschepen, die bijna tot aan het centrum van Londen varen

TOWER OF LONDEN
In Londen ontbreekt het niet aan Symbolen.de Tower was het symbool van de macht, maar ook als bescherming.
Tot de dagen van koning Jacobus I begin 17de eeuw, was de Tower koninklijke residentie.In de loop van de geschiedenis werd de vesting beroemd / berucht als gevangenis en terecht stelling plaats.de eerste gevangene was in 1101 de bisschop van Durham,de laatste in de Tweede Wereldoorlog Rudolf Hess plaatsvervanger van Hitler,de meeste gevangenen kwamen er niet levend uit.en wrede foltermethoden waren gebruikelijk en op de nabijgelegen Tower Hill werden tot vermaak van het volk executies gehouden.
De RAVEN bewaken het voortbestaan bij de WAKEFIELD TOWER worden de zwarte raven regelmatig verwend met stukken vlees ,want volgens een legende is het gedaan met de monarchie als de raven wegvliegen.

De wijken Kensington/Knights-bridge/Chelsea,dit zijn de wijken met veel groen ,chique winkels.In Chelsea,aan de westoever van de Theems,vind je niet veel attracties voor toeristen .Toch is het een kijkje waard, want dit was het centrum van Swinging Londen ,de Rollingstones en de minirok in de jaren 1960en de punkbeweging in de jaren 1970.

De indrukwekkende St Paul s Cathedraal met zijn grandioze koepel behoort tot de grootste van de Wereld.de koepel heeft een doorsnede van 31 m.
Deze kathedraal is tot op heden de plaats waar belangrijke evenementen plaatsvinden, van herdenkingsdienst van Winston Churchill tot het huwelijk van Prins Charles en Lady Diana Spencer.

St PAULS KATHEDRAAL is de koepel die het herkenningspunt van de stad is ,op foto s van de Tweede Wereld oorlog kun je de witte koepel trots boven de verwoestingen uitsteken 1632-1723.
Na de Grote Brand van 1666 ontwierp dezelfde architect meer dan 50 kerken in de stad, na de wederopbouw was het geboorte van het moderne Londen.
De Organist was Nicholas Freestone een bekende organist.
Het concert was bijzonderder was weinig bekends in onze oren, we kregen er een A4 bij met wat er gespeeld werd, het laatste stuk was wel bekend het was uit de Film ( de gebochelde van de Notre Dam )een stuk uit 1899.
Het was echt heel druk in de katedraal,en even gezeten daarna allebei start problemen.
Op weg naar de trein kwamen we langs de.

BAKER STREET ,een van de beroemdste adressen uit de literatuur, het huis van SHERLOCK HOLMES op de 221B bestaat niet, op nummer 239 is het museum aan he gewijd, hier worden nog altijd brieven bezorgd waarin mensen de detective om hulp vragen en op nummer 108 is het hotel van Sherlock Holmes met allerlei voorwerpen die herinneren aan de speurder.
Vandaar .
Zo kom je nog van alles verrassend tegen op weg naar de trein.

Een super gezellige markt op de COVANT GARDEN een mooie markthal waar muziekkanten spelen waar van alles te koop is en heel gezellig met buiten terrasjes ,de Engelsen hebben het blijkbaar niet koud ze zitten gewoon buiten zonder verwarming lampen maar het is zeker koud maar super gezellig.
Deze mooie hal was bijna met de grond gelijk gemaakt omdat men er winkelpanden wilden bouwen, uiteindelijk overwon een burgerinitiatief en het gezonde verstand tot het behoud ervan.

Daarna terug naar de camper, we waren om 9.30 weer thuis en lichtelijk uitgeteld.we wilde in het restaurant iets gaan eten, maar helaas koken ze niet op zondag, dus lekker een uitsmijter gebakken ook lekker voor een keer.
We zijn beide behoorlijk uitgeteld, maar we hadden 18 kilometer gelopen, dan mag dat ook wel.
Moeite met weer op te staan even alles stram en stijf ,na even lopen was het weer weg.
Dus een goed idee om een dag Londen een dag rust dagje Londen dag rustdan ben je weer herstelt voor de volgende dag.

Maandag 2 April

Vandaag een rust dag, vanmorgen goed uitgerust opgestaan, dan voel je je een ander mens.
Was super blij dat mijn rug het zo goed doet, want dat was nog de vraag hoe het zou gaan zoals we heel de dag door een stad lopen, het enige nadeel was het was maar 7 graden dus te koud om ergens op een bankje te gaan zitten, dus Ruud opperde het idee om het konijnen velletje wat bij ons op tafel ligt de volgende keer mee te nemen dan hou je de optrekkende kou tegen.
Lekker rond de camper gerommeld het webblog bij gewerkt en de foto s op de computer gezet,en uitrusten om morgen weer fit naar Londen te gaan.

Dinsdag 2 april

Vanmorgen weer op tijd naar het station, je loopt er vanuit de camper een kwartier naar toe,10 minuten later vertrok de trein.
We hadden gepland om vandaag naar de mooie parken te gaan, uitgebreid gewandeld in grootste park van Londen HYDE PARK,we waren er eerder door gelopen maar alleen op weg naar het centrum nu hebben we het park goed bekeken.
In het park ook THE SERPENTINE aan de overkant van de brug is de DIANA PRINSESS OF WALES MEMORIAL FOUNTAIN Al meer dan een eeuw wordt op eerste kerstdag in de Serpentine een zwemwedstrijd om de PETER PAN CUP gehouden, vroeger bekeurde dit onder leiding van de schrijver van het beroemde kinderboek over het jongetje Peter Pan dat niet volwassen werd.
Dan ben je bij het BUCKINGHAM PALACE ,dat staat tussen twee parken het BUCKINGHAM GARDENS en dan kom je in het GREEN PARK allemaal even mooi aangelegd en verzorgd.

We zijn nu op weg naar KRONINGSKERK en NATIONAAL MONUMENT - WESTMINSTER ABBY dat willen we allebei heel graag uitvoering bekijkende entree is niet misselijk 22 pond omgerekend 25 euro, maar als 65 plusser betaal je 17 pond dus 20 euro, maar dat gaan we doen.
Bij binnenkomst zei men al dat het een uur wachttijd was.
Een eindeloos stroom bezoekers maakt het niet gemakkelijk om de grafstenen en gedenkplaten te bekijken, het is toch duidelijk voelbaar hoe diep deze kathedraal is geworteld in het historische bewustzijn van de BrittenDE ABBY bestond al vanaf 960 maar kreeg pas betekenis door Willem de Veroveraar,hij was de eerste die hier gekroond werd in 1066 sindsdien is de WestminsterAbby de kroningskerk van het landmijn totaal werden hier 38 kroningen gedaan ,halverwege de 13de eeuw werd een deel gesloopt en een grotere abdij gebouwd in anglo-Franse vroeggotische stijl, dat is de kerk die je nu nog ziet,er zitten vijf eeuwen tussen de eerste steenlegging en de bouw van de torens.

Er staan beelden van de tien bekendste martelaren uit de moderne tijd oa de burgerrechtenactivist Martin Luther King die in 1968 werd vermoordden zwarte plaquette naar het graf van de onbekende soldaat, hier ligt altijd een krans van kunstpapaver de bloem waarmee het land op 11 november de Engelse soldaten herdenkt van de eerste Wereldoorlog,ook een gedenkplaat van Winston Churchill,de grote premier en er ligt midden in het schip het graf van de in 1873 onderzoeker Livingstone ,de dichter Byron en Shakespeare en de graven van koninginnen ,koningen en hun echtgenoten zijn overal in de abdij en kapellen verdeeld.

De lady chapel aan het hoofdeinde van de kerk men noemt het The wonder of the entire world .Dit is de grootste Mariakapel van het land ,met een prachtig gewelfde cassetteplafond ,langs de muren zijn 95 heiligen afgebeeld,Ook de college garden die meer dan 900 jaren geleden als kruidentuin werd aangelegd ,dit is de oudste continu bewerkte Engelse tuin.

Je bent er een hele tijd binnen voordat je alles in je hebt opgenomen ,het is een va de bijzonderste kerken die we ooit gezien hebben.

HOUSES OF PARLEMENT met de BIG BEN
Helaas is de Big Ben helemaal ingepakt voor voorlopig 8 jaar voor een grondige renovatie ,HELAAS.
Het parlement is zo groot zo indrukwekkend met zoveel bewaking beveiliging ,veel stalen obstakels tegen terreur, maar wij voelen ons echt wel veilig.

Wat veel indrukken we weer opgedaan hebben vandaag, wat een pracht stad.
En vandaag toch weer 15 kilometer gelopen, en we waren niet zo aangeslagen als zondags het gaat goed.

Woensdag 3 April

Vandaag weer een rustdag.
De kaarten bekeken wat we na donderdag gaan doen, vrijdag ochtend gaan we weg uit deze mooie stad LONDEN,en gaan we verder richting het noorden.
Vandaag gekeken naar de roof vogels die hier rondvliegen het zijn Buizerds,mooi om ze bezig te zien.

Donderdag 4 April

Vandaag weer oprijd naar Londen ,nu word het de LONDEN EYE 135 m hoog ,daar hebben we tickets voor en dat gaat op uur en tijden ook de boottocht over de Theems is ook vandaag.
De LONDEN EYE staat aan de Theems en is een populaire attractie in de stad.Een ritje - de beheerders van het reuzenrad spreken zelfs van een vluchten dat is niet zo gek bij een hoogte van 135 m-en is een hele belevenis.Of je nu rijdt of vliegt, het uitzicht is grandioos.
Een korte tijd was het zo dat Londen het grootste reuzenrad te wereld bezat.in maart 2000 draaide het rad voor het eerst zijn rondjes voor betalende gasten.Het was onderdeel van de millennium viering-en een openlijke demonstratie van het vertrouwen in de New Labourregering van Tony Blair.Eigenlijk zou het rad maar vijf jaar blijven staan.Het viel zooi het publiek in de smaak, dat het bleef.Tot begin 2004 was het rad met zijn doorsnee het grootste reuzenrad ter wereld.nu is het de derde op de rij van de hoogste.
Het reuzenrad draait met een snelheid van 26 cm per seconde rond, dat is 0,9km per uur en dat betekent dat een compleet rondje 30 tot 40 min duurder zijn 32 glazen gondels met airconditioning en er is plaats voor steeds 25 personen, ze zitten zelden helemaal vol, het rad staat nooit stil,je stapt in en uit terwijl het gewoon doordraait, op mooie dagen kun je 40 kilometer ver kijken.
Reserveren is echt wel noodzakelijk.

Het was afwachten hoe het weer zou zijn ,want als het regent of mistig of bewolkt is zie je niks .
Zondag bewolkt ,dinsdag bewolkt en vandaag heel de dag een strakke blauwe lucht en een geweldig zonnetje ,we konden oneindig kijken echt prachtig om te doen.
We mochten er om 13 uur in ,dus in de rij gaan staan ,maar in ongeveer 40 min zaten we erin ,wat een ervaring en zo hoog ,je merkt het nauwelijks zo langzaam gaat hij omhoog,heel indrukwekkend .

Daarna lekker in het park in het zonnetje ons meegebracht boterhammetje opgegeten en genoten van al het voorbij lopende mensen massawant wat is het druk, soms komt dat wel op je af.

Om 15.30 was de ticket voor de Theems tour, geweldig mooi trip op de boot, met een vrouwelijk gids die alles vertelde over wat er langs de Theems zoal gebeurd is.
Wat extra leuk is dat je onder de TOWER BRIDGE door vaart, de tocht duurde een kleine drie kwartier, wij hebben ervan genoten.

Daarna weer lekker in het park gezeten.dan op weg naar de Borough Market,een gezellige markt maar we waren te laat ze waren alles aan het opruimen, echt jammeraar alles gaat ook niet.
Dat willen we wel heel graag maar helaas.

Ook deze dag weer veel gelopen u 16 kilometer en de rug voelt nog steeds goed.

Morgen gaan we verder naar het noorden naar Cambridge een belangrijke universiteitsstad waar Koning Willem Alexander gestudeerd heeft.

Daar komt hij aan

• 06 April 2018 - 22:36

Margot Raaijmakers:

Wauw, wat een geweldig mooi en levendig verslag van jullie ervaringen in prachtig Londen!
    Heb er van genoten! Fijn dat jullie zo genieten en dat het goed gaat met je rug, want jullie lopen wat af, knap hoor!!! Hele fijne reis! Blijf genieten en gezond!!!

• 07 April 2018 - 19:40

Thea Remmits:

Heel veel groeten uit Duitsland. Ben benieuwd hoe Cambridge is, staat ook nog op ons lijstje! Geniet van het mooie Engeland! X Thea