Verenigd Koninkrijk - Reisverslag uit Kilrush, Ierland van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu Verenigd Koninkrijk - Reisverslag uit Kilrush, Ierland van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

Verenigd Koninkrijk

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

15 Juni 2018 | Ierland, Kilrush

we gaan weer verder met ons verslag,Ik had het verslag niet opgeslagen dus na de cleanmijmac alles kwijt ,dat gaat me niet meer gebeuren.

Vertrokken van het ACHILL schiereiland verder naar het zuiden ,verder de Wild Atlantic Way route rijden op de weg 59 naar NEWPORT en WESTPORT dat zijn twee steden die een zeehengel centrum is ,in de CLEW BAY liggen 365 eilanden , iedere dag een ander eiland om te gaan vissen .
Ondanks dat Westport een in Ierland een uniek historisch stadje die aan weerszijden van de CARROWBEG RIVER ligt, in het centrum ligt een achthoekig plein het ORTAGHON waar platanen ,linden en kastanjebomen ,aan het water lijkt Westport veel op een Hollands dorp.
We zijn daarna verder gereden tot aan de andere kant van de baai, waar we een mooie camperplaats vonden aan zee en aan een mooi strand, dus wij gaan vandaag verder genieten van het heerlijke zonnetje voor zolang de dag nog duurt.
Er is volop activiteit op de pier en op het strand voor al omdat het nu om 21.45 nog steeds de zon schijnt en een heerlijke temperatuur is.

Morgen zien we wat we gaan doen

Vrijdag 8 Juni

Vertrokken verder richting het zuiden, het zonnetje staat hoog aan de hemel maar er is een noord oosten wind, maar we klagen niet het is heerlijk om buiten te zijn.
Een prachtige route dwars door het MWEELREA MOUNTAINS een prachtig berg gebied, overal is het even mooi.We reden naar LEENAUN dat ligt aan het KILLARY HARBOUR en daar rijden we helemaal omheen ,een mooi natuurgebied, we rijden nog steeds op de Wild Atlantic Way die leid je naar de mooiste plekken.Vandaar verder langs de zee, we reden naar de ferry plaats waar de ferry gaat naar het mooiste Ierse eiland INISHBOFIN ,je kunt er niet met de camper op dus alleen als passagier dat hebben we dus niet gedaan.
Dit gebied heet CONNEMARA.
De wegen zijn op die route wel smal ,maar iedereen houd rekening met elkaar.
Overal langs de weg groeien en bloeien in volle pracht FUCIA s die wij als planten in de tuin hebben ,er is hier maar een kleur ze zijn fel rood.
Zoals de rododendron alleen in het lila zijn.
We reden verder door het mooie gebied naar CLIFDEN wat daar de hoofdstad van is, is er niet iets bijzonders te zien ,wel er even doorgewandeld en toen weer verder.
We reden langs mooie zandstranden en mooie beschutte inhammen en een prachtig strand ligt aan de CORAL BAY bij BALLYCONNEELY en daar overnachten wij.
Een super mooie plekken morgen ? we zien het wel .

Zaterdag 9 Juni.

We stonden op een camperplaats ,waar een echtpaar met zo n groene tuintas ,zoals we die bij ons ook kennen liepen ze het strand op en namen een riek en een hark mee en namen natte wier en droge wier mee ,maar waarvoor?
Ik ga er gewoon naar toe en ga het vragen ,het was voor hun groentetuin ,er zijn sommige groenten waar in de plant of in de wortels wormen en ander kruipspul aan de wortels en vers groen vreten .en het zoute natte wier leggen ze om de plant heen ( daar houd het ongedierte niet van en vertrekken ) en de droge wier maken ze fijn en strooien ze bij al de andere planten uit voorzorg.
Dat weten we ook weer.

Het waren gezellige mensen ,hele verhalen hadden ze over Noord Ierland dat ze daar nooit meer komen, het was pas 10 jaar geleden dat ze nog daar geweest zijnen twee auto s voor hen werden door een granaat getroffen en er liepen mannen met zware geweren die ze bij iedereen in de auto staken en schoten de mensen dood, net toen ze bijna bij hun waren werd er van een andere kant geschoten ,daardoor kwamen hun goed weg ,je kunt het je niet voorstellen dat dat pas 10 jaar geleden was.
Ook hier in Ierland weten ze niet wat er gebeurd na de BREXIT daar zitten de inwoners overal wel mee hier in Ierland maar ook heel Groot Brittannie ze weten niet wat de concecenties zijn.

Het is toch geweldig dat je met de ,mensen die hier wonen en werken een babbeltje te maken
Ze komen regelmatig naar ons toegelopen om te kletsen en ze willen graag weten waar we vandaan komende kentekens verschillen niet zoveel van Groot Brittannie ze zijn ook geel ,dus voor sommige verwarrend en dan komen ze gezellig even kletsen, dat is altijd gezellig ,de mensen zijn overal even aardig en behulpzaam.

Weer door geweldige natuur gereden, het is zo apart hoe de plaatsen verschillen van hoe de natuur eruit ziet sowieso is de habitat anders maar ook de stenen de bergen zo anders, de ene plek zijn het groene dalen en een stukje verder is het alleen maar hele grote stenen,hoe is het mogelijk ,het zal zeker met de ijstijd van doen hebben ,maar het is wel heel apart, het is een mengsel van granieten,kalkstenenen vulkanische rotsformaties, deze mix geeft het landschap, waar de meren en riviertjes lopen een wild en gevarieerd uiterlijk.

De westkant is ook veel grilliger als de oostkant ,diepe inhammen ,hoge rotsen en steile kliffen, met overal lieflijke strandjes.

Wat hier ook beschreven is dat IERLAND in zijn landschap meer kleuren groen ( FOURTY SHADES OF GREEN )heeft dan welk ander land ook.

Het is hier zo weids ( dat is in Engeland en in Schotland maar ook hier in Ierland )er is hier zoveel ruimte ( dan merk je pas hoe in Nederland zo alles op elkaar gepropt zit en zo vol is.

Gisteren avond hebben de meiden hier gevoetbald ,het is wel Noord Ierland ,maar toch Ierland en ze hebben gewonnen met 0-5 goe gedaan meiden ,het is zelfs voor ons vrouwen leuk om dit voetbal te kijkende werken als een team ,we zullen gaan zien hoever ze het kunnen brengen in de WK.

We reden weer door een ruig landschap met zoveel stenen lagen en wel hele grote waar zo een huis achter verstopt ligt.
Richting GALWAY een kleine stad ( grote steden zijn hier in Ierland alleen Belfast en Dublin er zijn buiten de steden ook bijna geen winkels af en toe een XL SPAR en dat is nog niet groot er zijn in de dorpjes onderweg kleine supermarktjes, je moet zorgen dat je voldoende voorraad bij je hebt je weet nooit wanneer er weer een winkel is ,wij rijden dan ook de speciale route de Wild Atlantic Way als je over de grote wegen rijd zie je misschien wel meer winkels maar daar rijden wij dus niet.
Net voor Galway was een tankstation met een wasmachine ,gestopt was erin maar het werkte niet bleek dat alles vergane glorie was ,helaas op naar het volgende tankstation .

ALFRED HITCHCOCK zocht Galway herhaalde malen op voor buitenopnamen van enkele van zijn films,Het vroege mistige land ,met op de achtergrond een ruïne van een oud kasteel waar tientallen kraaien krassend omheen cirkelen vormen een natuurlijke decor voor zijn films en gaf het een extra dimensie ,een perfecte set.

Net buiten Galway een tankstation met diesel gas en een wasmachine dus alles erin en aangezet na twee uur is alles gewassen en weer droog ,dat is toch even veel gemakkelijker dan op de hand wassen.
Op zoek naar een camperplaats dat is ongeveer 30 kilometer verder en dat is aan de Galway Bay daar waren we uiteindelijk pas om 18.20 dus tijd om te kokende we blijven hier staan tot na het weekend anders is het bij de CLIFFS OF MOHER Veel te druk en we willen nu weer niet het risico lopen dat we er nergens kunnen parkeren ,dus blijven we een dagje hier en morgen verder

Zondag 10 Juni

Als je IEREN aanspreekt of zij spreken jou aan gaat het over het algemeen over verschillende dingen ,maar onderanderen ook over de politiek ,het blijkt ook zo te zijn ,dat in geen ander land ter wereld praat de doorsnee -inwoner met zo veel kennis van zaken over de dagelijkse politiek en de historische gebeurtenissen van tweevijf of zelfs tien eeuwen geleden.
Opvallend is dat veel IEREN veel, zo niet alles van hun verleden weten en ook de feiten kunnen opsommen.
Maar wat heel duidelijk is de haat - liefde verhouding met hun oosterburen Engeland.

Er heeft hier in de 16de en de 18de eeuw een grootschalige ontbossing plaatsgehad ,terwijl Ierland in het verleden een groot deel alleen maar bossen waren ,maar nu is er nog maar 5 % bedekt met bos.

De lucht in Ierland kan in snel tempo grijs kleuren ,aan de kust is er altijd wind en ook veel mist.
De regen heeft dan vrij spel ,maar zo regent het en zo is het weer zonnig.
De mooiste regenbogen zijn dan ook hier het meeste te zien.
Maar de echte IER zal dat overigens een zorg zijn, voor de Ieren is iedere dag A NICE DAY ook al regent het pijpenstelen.
Wat je hier niet ziet ,iemand met een paraplu ,en zeggen de IEREN de regen behoed het land van massatoerisme.

In 1845 mislukten enkele aardappeloogsten waarop een ware hongersnood uitbrak ,meer dan een miljoen IEREN stierven de hongerdood ,in de geschiedenis ,in de IERSE historie staat deze donkere periode bekend als THE GREAT FAMINE ( de grote hongerdood ) het werd Ierlands grootste ramp .
Het tekort aan voedsel was voor zeker nog 1 miljoen IEREN hun zo geliefde land de rug toe te keren.Vele kozen voor Amerika en andere geven de voorkeur aan een van de Scandinavië of naar het vaste land van Europa Vele overleefde de overtocht in krakkemikkige bootjes niet en stierven op zee aan cholera en tyfus.
In 1840 had Ierland nog ruim 8 miljoen inwoners maar het aantal liep snel terug door een combi van hongersnood, ziekte en emigratie.
De Amerikanen noemde de IEREN analfabeten en werden met de rug aangekeken, ze werden verkocht in de slavernij, in de sollicitaties stond dan ook NINA ( NO IRISH NEED APPLE ) ( IEREN hoeven niet te solliciteren ) Zij zochten steun bij elkaar en woonden in de grote getto s waar zij de IERSE cultuur hoog wilden houden.Maar ondanks dat ze gehaat en verdacht gemaakt en vervolgd werden maar uiteindelijk kregen ze stemrecht ,waar ze ook gebruik van maakte en gaven hun stem aan de Democratische Partij.
Uiteindelijk hebben ze zich later tot hoge posten in de politiek ,wetenschappen bedrijfsleven gebracht .De KENNEDY en de REAGANS clans waren daar een voorbeeld van.

De Engelsen hebbende IEREN laten verhongeren net voor de grote hongersnood , vertikte het om ze te helpen in die moeilijke tijden ,de leden van de overgebleven boerengezinnen zo n 700 mensen kropen over de velden naar een achtergebleven aardappel en ze werden als kraaien weggejaagd .
Ze waren afhankelijk van de aardappelen, er liepen honderden wankelende skeletten bedelend om voedsel en de vrouwen aten vlees van hun dode baby s of ze aten zeewier om in leven te blijven.
De weigering van Engeland om de IEREN te helpen in deze hoge nood toestand wordt in IERLAND nog steeds gezien als de verschrikkelijkste nalatigheid in de geschiedenis .

Maandag 11 Juni.

Het weer is open met een mooi zonnetje ,dis zien we heel graag, de laatste dagen was het weer wat somber / grijs en mistig maar nu schijnt de zon.

We rijden naar het prachtige natuurgebied wat DE BURREN heet ,we zitten er dichtbij ongeveer 20 kilometer dus dat is gas geven en we zijn er ,reden door een kaal stil eenzaam gebied van ongeveer 260 vierkante meter .The Burren is een grijswit karstgebied met onderaardse meren riviertjes en druipsteengrotten .en hier en daar HOLMEN ( hunebed ) er werd over dit gebied geschreven en wel ,
Hier is geen boom om iemand op te hangen.
Geen water om mem te verdrinken.
Geen grond om iemand te begraven.
in de loop van miljoen jaren is de kalkstenen bovenlaag in rechte platen uit elkaar gebarsten ,het gekke was ook dat we aan kwamen rijden en het net leek of de bergen bestraat waren ( dat klopt dan ook wel ) tussen de spleten groeien de zeldzame planten en bloemen .
Vanuit de hele wereld komen de Botanici met grote belangstelling voor dit speciale gebied ,waarschijnlijk heeft de zeewind de zaadjes meegevoerd uit warmere landen.
Dit boomloze gebied was omstreeks 2000 jaar voor Christus al bewoonde mensen die er leefden begroeven hun doden in een Dolmen 9 twee rechtopstaande stenen waarop een tonnen zware platte deksel werd gelegd ,hoe ze dit gedaan hebben is een raadsel.
Degene waar wij waren was de POULNABRONE DOLMEN rond de avonduren hangt rond dit gebied een drukkende sfeer het geeft een onwezenlijke aanzien en is dan spookachtig met de helle maan die op de platte stenen schijnt en geeft lange schaduwen.
Daar heerlijk rondgewandeld.

Middenin het natuurgebied DE BURREN ligt een klein plaatsje LISDOONVARNA daar zijn meer hotels en B & B mogelijkheden dan waar ook ,daar is een kuuroord wat sinds de 18de eeuw is hier geneeskrachtig water ontdekt ( jodium .zwavel en ijzerhoudend ) wat goed is voor reumapatiënten.
Dit is niet het enige waar dit plaatsje om bekend is geworden ,dit stadje was jarenlang het stadje van de ongehuwde boeren ,die in september massaal naar dit plaatsje trokken voor het Matchmaking festival ( een huwelijks markt ) Daar werd de eenzamen boer of boerin bejaard of niet ,met professionele hulp aan een partner geholpen.

We gaan verder naar de CLIFFS OF MOHER een natuurlijk wereldwonder, een prachtig natuurlijk fenomeen ,het vreemde is dat je een stukje van de rots tussen je vingers fijn drukt en deze rotsen zijn van dat kalksteen
Het hoogste punt is 214 m hoog en dan over een gebied van 8 km langs de Atlantische Oceaan en de Westelijke zeekust.
Hoe de klippen zijn ontstaan ? Ongeveer 320 miljoen jaar geleden ,in die tijd was het hier veel warmer en lag het aan de monding van een brede rivier.Deze rivier stroomde naar beneden en bracht modder en zand mee ,die uiteindelijk overal in het gebied werd afgezet en de rotslagen vormen die je nu nog kunt zien.

Je ziet overal zeevogels zoals de papegaaiduikers die zijn er s ochtends tot de middag daarna vliegen ze naar zee op zoek naar vis ,er zijn ook Zeekoeten en Alken ,Noorse stormvogels ,Drieteenmeeuwen ,slechtvalken ,Alpenkraaien er zitten hier van alle soorten 30.000 broedparen.

Hier zijn ook veel films opgenomen zoals Harry Potter/ Ryans Daughter /into de west .

We hebben een lekker zonnetje ,alleen jammer dat de zon niet voor op de klippen staat waardoor het minder is op de foto .
Hele gezellige omgeving ,maar bovenal een mooie speciale omgeving ,dus wandelschoenen aan en op pad .wat is het hoog zeg 214 m dat is nogal wat ,je kunt naar verschillende kanten op.
We liepen naar de O BRIEN S TOWER die werd in 1835 gebouwd als uitkijktoren die oorspronkelijk door Cornelis O Brien als buitenhuisje is gebouwd, vanaf het dak van de toren heb je een prachtig uitzicht.

We blijven hier slapen en morgen nog een keer terug naar boven.
Naar de papegaaiduikers kijken want daar moet je s morgens vroeg voor zijn ,dus morgen terug.

Dinsdag 12 Juni.

Vroeg opgestaan en om 8 uur naar de CLIFFs OFF MOHER gelopen, op zoek naar de Papagaaivogels, hier worden ze PUFFINS genoemd .Ook de clowns van de zee.
Gisteren waren we te laat want om 12 uur zijn ze al naar het eiland GOAT EILAND gevlogen waar ze broeden, dus daarom hier blijven slapen en vandaag terug.
Het was stil op de kliffen ,maar het is nog heel vroeg voor de IEREN.
We zijn helemaal tot het uiterste puntje gelopen dat was 7 km maar geen papegaai vogel gezien.HELAAS.
Een heerlijke wandeling vandaag van in totaal 12 km en gisteren 6 km, dat voel ik toch wel in mijn lijf, dus nu even rust dan herstel ik snel weer.
We waren om 12 uur terug in de camper met de km in de benen, nu lekker lunchen en dan even kijken wat we gaan doen.
Samen besloten om naar SPANISCH POINT te rijden, daar is een camperplaats aan de zee en daar rijden we heen ongeveer 25 km en dan even niks.

Woensdag 13 Juni

Heel veel wind en regen, we gaan gewoon rijden en we zien wat we tegen komen.
Maar eerst naar SPANISCH POINT daar is de grootse ezel-fokkerijj van Ierland ,we hebben overal gekeken en gevraagd maar dat is er niet meer, maar waarom niet meer wist niemand ,en het boekje waar het in stond was van 2008,dus helaas .

Vanaf hier zie je tot in tegenstelling van andere plaatsen dat er hier overal graslanden zijn en soms wel een stuk waar koeien staan maar de boeren zijn hier heel druk met maaien / schudden ,en verpakken van het gras ,er rijden hier meer tractoren als auto s.
Overal in Ierland is het te ongelijk door stenen en onbegaanbaar ,dus nergens zag je onderweg grasland tot nu.

Er zijn in 1588 zes schepen van de Spaanse Armada vergaan voor de kust van SPANISCH POINT.Veel opvarende verdronken en degene die wel aan de wal konden komen werden door de IEREN opgewacht en van hun kleren ontdaan.Naakt en te voet werden de indringers naar GALWAY vervoerd waar ze werden terechtgesteld ( 100 km ) Deze plaats is zo vernoemd nadat de Spaanse Armada hier verging.

Heel opvallend is dat je hier en in Schotland en Engeland nergens geen zwerfhonden ziet.

Verder naar het zuiden naar KILKEE een mooi strand ( het was nu koud en het regende ) in hoefijzer vorm ligt aan de MOORE BAY en word beschermd door de prachtige riffen van de DUGGERNA ROCKS bij mooi weer een prachtige plek.Ook de GEORGE HEAD is prachtig ,maar waar is het hier niet prachtig.
Wij rijden verder afzakkende langs de kust.
Daar komen we bij de CLIFF SCENERY ook fantastisch mooi.
Het regent en waait helaas nog steeds heel hard, we reden verder de (Wild Atlantic Way )route tot ROSS .
Dit heet THE BRIDGES OF ROSS een pracht plek aan de westkust een lang schiereiland ,hier blijven we staan.
Dit schiereiland ligt aan de SHANNON de langste rivier van Ierland .De rivier is 370 km lang en heeft een waterbekken dat bijna eenvijfde van het hele land beslaat.

Donderdag 14 Juni

We hebben eerst bij de plek waar we overnacht hebben de natuur bekeken, want toen we laat hier aankwamen was er regen en storm ,zijn we lekker binnen gebleven ,Ruud had de stabilisatie poten uitgedraaid ,want we schokte behoorlijk op en neer dan is het lastig slapen ,we werden toch geregeld wakker van de wind ,het was windkracht 7 en dan aan de kust dat wil wel, dus slecht geslapen.
Wat een bijzondere plek.

Daarna verder het schiereiland op gereden op parkeerplaatsen uitgestapt foto s maken en verder, uiteindelijk kwamen we op het uiterste puntje van het schiereiland dat LOOP HEAD heet ,ongelooflijk wat een natuur en het stormde nog steeds dus de golven botsten tegen de klippen aan ,dat maakt het nog mooier.weer een flinke wandeling gemaakt van 6 km ,helaas zijn de rosé bloemetjes die talrijk bloeien ( het biggetjes kruid ) uitgebloeid.
Deze plek was bij de vuurtoren uiteraard ,maar wat een plek.Zo verschrikkelijk mooi.

We reden daarna verder terug het schiereiland af en stopte ,aan een mooie slaapplek aan de SHANNON rivier net CARRIGAHOLT voorbij aan een pier.
Morgen verder richting LIMERICK even uitgebreid boodschappen doen.

• 16 Juni 2018 - 07:24

Jan&A3:

Goedemorgen uit het mooie Denemarken, waar wij een rondje
    zwerven! Wij zijn nog maar beginnelingen in vergelijking met jullie, maar wij genieten
    net als jullie van alle pracht en praal en vrijheid!
    Zó mooi en wát een bofkonten dat we dít kunnen doen in die fantastische Hymers!
    Geniet en dikke kus, Jan&A3