Verenigd Koninrijk - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu Verenigd Koninrijk - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

Verenigd Koninrijk

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

07 Augustus 2018 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

Maandag 23 Juli

Na een paar dagen niks gaan we weer verder met onze reis.

Vanuit PORTISHEAD vertrokken langs het water / zee BRIDGEWATER BAY verder naar het westen gereden via WESTON - SUPER -MARE waar op zich niks te doen is ,wel een prachtige route gereden.
Vandaar zijn we even iets binnendoor gereden naar BRIDGEWATER daar was een tankstation met een wasmachine JIPPIE dat is zo fijn want met de hand wassen hoeft hier echt niet ,overal waar we ook waren in heel GROOT BRITTANNIE bij heel veel tankstations zijn wasmachines en dat is luxe ,voor 8 pound voor een wasmachine van 18 kg en 4 pound voor 18 kg drogen ,dus dan ligt alles weer schoon in de kast ,hebben we meer keuze.

In het gelijknamige stadje BRIDGEWATER een mooi gezellig stadje met hele mooie aparte details ,even gewandeld en gingen we weer verder naar DUNSTER een prachtig stadje met een net zo n prachtige natuur ,het stadje profiteerde van een welvarende handel met Bordeau,Spanje ,Italië en Wales tot de zee zich in de 15de en 16de eeuw terugtrok ,de stad besloot zich dan maar te concentreren op de handel in wol en de weverij om dan uiteindelijk met het toerisme een nieuwe weg in te slaan.In de steegjes tussen de kleurrijke huizen met prachtige strooien daken ,er is een achthoekige overdekte markt ,het was een prachtig stadje.
Doorgereden naar MINEHEAD en dan naar ILFRACOMBE ,daar reden we door een pracht natuurgebied en wel het eerste stuk dat heet BRENDON HILLS en dan komt het EXMOOR FOREST een park van 692 vierkante kilometer ,in elk seizoen ziet het er totaal anders uit er zijn veel kleine riviertjes met mooie stenen bruggetjes.
Wat een prachtige route door een prachtige omgeving ,echt een aanrader.

Vanaf hier staan we regelmatig hoog aan de kliffen die vanuit COMBE MARTIN tot de grens met Cornwall ,deze strook heeft het label AREA OF OUTSTANDING NATUREL BEAUTY .

Dinsdag 24 Juli

We reden nu CORNWALL binnen.
Het is zeer in trek door zijn ongereptheid en de pracht van het land ,je kunt er genieten van mooie stranden mooie baaien en niet te vergeten de spectaculaire rotspunten.

Vertrokken weer super mooie rit ,maar er is mist en het regent ,maar in de dalen is het droog en af en toe zonnig ,we reden binnendoor uiteraard ,we doen niet anders.
We kwamen aan de rivier de RIVER TAW die het binnenland inloopt tot bij BARNSTAPLE is een van de eerste stadjes in Engeland in 930 de officiële status van BURGHT ,we reden over een behoorlijke lange brug 158 m dateert van 1273 er zijn maar 3 van de zestienbogen vervangen ,een gezellig wandelstadje.
Verder naar de punt bij CLOVELLI hele steile straatjes en dit dorpje gebruikt nog altijd de muilezels ,die zijn nog steeds het beste vervoersmiddel ,dus gaan we met de camper dat dorp overslaan.
Uiteindelijk zijn we geëindigd vandaag in TINTAGEL HEAD de schitterde lokatie met uitzicht op de rotsen en de zee is mooier dan de verspreide resten van het kasteel ,er staat een prachtig kerkje waar de mensen uit het dorp aan het repeteren met klokken in hun handen ,ieder had twee klokken en ze waren met 7 personen ,een dirigent ervoor die de noten aanwees en waarachtig het klonk echt prachtig ,er was ook een prachtige doopvond ,en het kerkje was heel bijzonder.
We hebben een mooie wandeling gemaakt boven alle twee de kanten op ,ZO MOOI.
Heerlijk genoten van het zonnetje.
We blijven hier slapen en morgen verder.

Woensdag 25 Juli

Vanmorgen GAS op .
Dus eerst gekeken waar gas te verkrijgen was ,dat was 31 km landinwaarts in LAUNCESTON ,dus eerst gas gaan tanken, dan kunnen we er weer even tegen.
We reden binnendoor verder naar beneden naar BODMIN de A 30 naar PENZANCE deze stad kwam tot bloei dankzij het spoor en natuurlijk de haven.
Verder naar ST JUST,daar is een pracht uitzicht en daar zijn we nu ,hoezo een mooi uitzicht.
St Just heeft zijn weldaad te danken aan de tin winning in de 19de eeuw.een mooie wandelplek ,dus wandelschoenen aan en gaan met die banaan ,WAT EEN SUPER MOOIE PLEK .
Na onze wandeling de stoeltjes op een punt neergezet en heerlijk genoten van het uitzicht ,boten groot en klein van vissersboot tot grote cruiseschepen en kano ,een plek waar je gaat zitten om alles te zien ,de roofvogels vliegen over ons heen ,de zeehondjes dartelen in de zee en hopelijk zien we ook nog dolfijnen.
En een rustige overnachting plek .

Donderdag 26 Juli

Nog heerlijk een dagje op deze prachtige plek gebleven.

Vrijdag 27 Juli

Het was flink bewolkt toen we opstonden ,en de hele dag is er geen straaltje door kunnen komen ,wel de regen die vond het niet moeilijk .
We gingen een nieuw plek zoeken we reden terug het schiereiland langs de kust langs PENZANCA een mooi plekje aan de kust .
We reden naar FALMOUTH naar een audicien Ruud zijn hoorapparaat was stuk ,dus even laten maken ,dachten wij ,de winkel was een opticien waar een keer per week op een woensdag een paar uur een audicien zit ,en vandaag was het vrijdag ,dus dan maar niet .
Dus reden we door naar MEVAGISSY een oud vissersdorpje waar hele oude scheepshangars zijn en een wirwar van straatjes en trappen en de visnetten in alle kleuren en ze hebben een dubbele haven met een pier uit 1770 ,daar moeten we natuurlijk overheen gewandeld hebben.
Een klein stukje landinwaarts gereden naar HELIGAN LOST GARDEN een pracht park van 67 hectare ,de verloren tuinen ,ze werden in de 18de eeuw aangeplant door Thomas Gray en daarna niet meer onderhouden ,Sinds 1991 vond er een restauratie plaats en vond met de tuinen terug onder het onkruid ,een prachtige tuin met hele aparte planten exotische bomen en bloemen ,ook inheemse soorten ,een hele mooie hangbrug over het water,
De regen was niet echt een issue ,want we liepen zoveel onder de bomen ,dus prima weer voor het mooie park .
We hebben ruim 8 kilometer gelopen en 35 etages omhoog en omlaag ( dat geeft een sportalp aan ) dus veel omhoog en omlaag ,dus vermoeiend voor mijn rug.
Daarna terug naar de camper het was inmiddels 18 uur ,dus honger dus lekker macaroni gemaakt en een slaap plekje gaan zoeken ,en dat was weer gelukt een plekje aan een riviertje een mooie plek en een rustige plek om te slapen.
En morgen zien we het weer verder.
Het regent nog steeds.

Zaterdag 28 Juli

We merken nu wel dat afgelopen week de school vakanties hier ook zijn begonnen ,het is en zeker in zuid Engeland heel druk ,het is ook het warmste gedeelte van Engeland dus de Engelse gaan hier massaal vakantie vieren hun goed recht maar voor ons ( met zo n grote auto ) dan net te vol.
Er is dan maar weinig of geen plaats op een zo n vol parkeerterrein ,dan is het soms helaas ,We waren in een heel mooi stadje LISKEARD ,en daarna TAVISTOCK twee zo n mooi historische stadjes maar we kunnen nergens de camper parkeren ,ook niet buiten de stad ,het staat overal vol met auto s ,en ook is het nu weekend ,dan is het helemaal druk.
Zo jammer we hebben overal gezocht om te parkeren ,waren al vroeg gegaan om op een parkeerplaats te kunnen ,maar helaas het is niet anders, en voor de camper staan er drie kleine auto s ,dus het is ook wel te snappen ,maat toch jammer dat het niet gelukt is .
Dus zijn we iets landinwaarts gereden ,daar is meer mogelijk
Dus staan we nu op een parkeerterrein ver buiten de stad in LYDFORD GORGE en bij een heel oud kerkje ,Dat ligt tegen het prachtige natuurgebied DARTMOOR NATIONAAL PARK hier gaan we morgen wandelen ( als het weer het goed vind tot en met morgen is er regen voorspeld ,dan gaan we maandag ,het is een beboste kloof van ongeveer 2 km daar stijgen de steile rotswanden van 18 m hoog .Dus een super mooi wandelgebied .

Zondag 29 juli

Vandaag eerst naar het BRENTOR kerkje boven op de berg gelopen ,daarna terug naar het parkeerterrein en we besloten om hier te blijven en morgen verder.

Maandag 30 juli

Vanmorgen eerst water bij gevuld en vertrokken naar het midden van het DARTMOOR NATIONAAL PARK en meteen door gereden naar het middelpunt van het park en wel PRINCETOWN .
Daar is een informatie centrum over de in en outs van het park.
Het park is een oppervlakte van 945 vierkante kilometer en het grootste van de vijf granietmassieven die de kern van Zuidwest - Engeland vormen .Er zijn heidevelden in het midden op ongeveer 300 m aan het noorden en het westen zijn er graniet rotsen tot 600 m
Er zijn nog twee hoge toppen ,daar kunnen we niet naar toe die zijn op militair gebied in het zuiden en het oosten lopen de schapen runderen pony s vrij rond ,er vliegen buizerds ,torenvalken en raven rond en er zijn veel beekjes ,we zijn al gaan wandelen maar het regent en het is mistig ,dus morgen nog een keer proberen.
Je kunt hier ook heerlijk fietsen ,dat is een optie voor morgen.
We hebben overnacht in PRINCETOWN

Dinsdag 31 juli

Het was heerlijk rustig op deze plek .
Vanmorgen verder het natuurgebied in van PRINCETOWN naar HOLNE daar zijn hoge stenen die COMBESTONE heette ze zijn echt prachtig ,ze lijken gestapeld maar het is door de natuur gevormd ,mooi bruggen gezien een super mooi natuurgebied ,ook vliegen er roofvogels rond ,echt mooi.
Verder naar HAYTOR zo smalle weggetjes en op een gegeven moment weg afgesloten ze waren met grote machines aan het werken ,dan draaien ,hoe dan ,de wegblokkering werd weggezet en auto s verzet en zo konden we draaien en verder ,de wegen zijn allemaal behoorlijk smal .
We zagen zoveel mooie dingen ,daarna reden we door naar SHALDON een mooie plek aan de rivier DE TEIGN hier blijven we slapen en morgen weer een andere route door het DARTMOOR natuurgebied dan van KINGSTEIGNTON naar het noorden naar WHIDDON DOWN weer mooie dingen bekijken ,maar eerst slapen .

Slapen dat kunnen we beide heel goed ,want zo n reis is zo intensief en zeker moet je dan naar je lijf luisteren en af en toe er de rem op trekken, moeilijk maar noodzakelijk .

Woensdag 1 Augustus

Na een rustige nacht vertrokken naar ons volgende doel en wel SEATON dat ligt aan de JURASSIC COAST dat ligt tussen POOLE en EXMOUTH en dat is op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en dat is vanwege het geologische belang ( specialisten herkennen van oost naar west drie tijdperken ; TRIAS ,JURA en KRIJT en er zijn heel veel fossielen en de afdrukken van dinosauriërs, daar deden we vandaag een klein deel van morgen de rest
Bij SIDMOUTH zijn de rotsen aan de kust rood van kleur en s avonds als de zonsondergang oker kleur wordt.
We reden weer een super route af en toe billen knijpend ZO SMAL
WAT EEN GAVE NATUUR .
Uiteindelijk een mooie camperplek gevonden om te overnachten.

Donderdag 2 Augustus

Vanmorgen op weg naar ABBOTSBURY naar de SWANNERY via een mooie JURASSIC kustweg gereden ,wat een schoonheid is het om hier te rijden in het prachtige CORNWELL
We kwamen in Abbotsbury aan een mooie plek aan een lagune die gevormd is door CHESIL BEACH een kiezelbank van 13 km ,De plaats dankt zijn naam aan een benedictijnerabdij uit de 11de eeuw
Dan kom je uiteindelijk bij de SWANNERY deze bijzondere zwanenkolonie werd rond 1390 door monniken in het leven geroepen hoofdzakelijk voor voedsel ,maar het bestaat nog altijd en dan wel een kolonie van 600 zwanen ,heel bijzonder ,de kinderen mochten de zwanen om 12 en 16 uur voeren een mooi tafereel ,het was een mooie natuur ,de zwanen kunnen gaan of blijven er zijn geen vliegpennen geknipt ,daar worden ze ook verzorgd er waren ook speciale zieken verzorgende plassen ,waar dan de zieke zwanen verzorgd worden.
Een mooi werk een pracht gezicht met zoveel zwanen.

Een zwaan heeft 26 nekwervels en als je weet dat een giraf er maar 7 heeft ,heel apart .

Er waren ook roofvogels uilen en slechtvalken en sperwers die daar op een eigen paal zaten en waar alles over verteld werd ,heel interessant

We mochten daar op het parkeerterrein overnachten prima ,een super mooie plek met een prachtig uitzicht ,dus blijven we hier.

Vrijdag 3 Augustus Zaterdag 4 Augustus en Zondag 5 Augustus

Vandaag een heerlijke wandeling gemaakt langs de geweldige kust de JURASSIC COAST daar zijn hele hoge rotspartijen ,echt prachtig ,daar wat gedronken uit onze rugzak en lekker in het zonnetje gezeten ,het strand is mooi en super schoon ,met wat minder is kleine steentjes AU AU dus niet fijn om met blote voeten op te lopen ,dus laten we de schoenen gewoon aan.
Een heerlijke wandeling van 6 km heerlijk genoten van alles ,het leuke is dat alle mensen graag een babbeltje komen maken.

Vandaag blijven we hier op deze plek ,even niks en na het weekend naar de STONEHENGE beter om dat niet in het weekend te doen.
Er parkeerde vrijdag Nederlanders naast ons met een luxe auto ,ze kwamen uit Eindhoven ,dus even gezellig gekletst ,hun vertelde dat je DE STONEHENGE van te voren moet boeken, dat wisten we niet ,dus met slecht bereik toch gelukt om de Stonehenge te boeken voor maandagmorgen om 9 uur ,dus blijven we hier tot zondagavond dan rijden we ineens door naar het parkeerterrein bij de Stonehenge.
We zijn om 19 uur vertrokken naar de Stonehenge ,daar was een camperplaats waar je mag overnachten ,helaas mag dat niet meer.Dus een kilometer of 3 teruggereden naar een pub waar je wel maag overnachten een prima plek.

Maandag 6 augustus

We waren om 6.30 opgestaan en om 7 uur lagen we voor de poort van de STONEHENGE ,het gebeurd ons niet nog een keer dat je bij iets heel bijzonders er niet in kunt omdat het vol is met auto s en zeker geen plaats voor de camper ,nu waren we de eerste de poort ging om 8.30 open ,dus wij waren op tijd .
De tickets waren al in de pocket en stonden op mijn GETYOURGUIDE APP op mijn telefoon.
We gingen met bussen naar de plek waar het om gaat Stonehenge ,we waren de eerste ,dat is extra fijn met foto s maken staan er geen horde mensen omheen .

Het Stonehenge is in verschillende fases en wel in minstens 3000 jaar de tijdsspanne is geraamd van dit monument op 6500 jaar
Deze steen ring staat op de werelderfgoed lijst UNESCO en het beroemdste prehistorische monument van heel Groot - Britannie en het spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding ,maar uiteindelijk is het een groot mysterie ,niemand weet wat er is gebeurd.er zijn een groot aantal stenen omgevallen of verdwenen.heeft het gediend als astronomisch observatorium of als heiligdom voor de zonnedienst of een combinatie van beide, of een combinatie van beide.maar ook waar de seizoenswisselingen werden gevierd.
Rond 2950-2900 v Chr er werd toen een ringgracht gegraven met aan de binnenkant een 2 m hoge wal van brokstukken kalk ,waardoor een kring met een diameter van 91 m ontstond ,daartussen werd een krans 56 kullen aangebracht .
Het is een hele bijzondere plek die we zeker niet wilde missen .

We waren om 12 uur terug in de camper ,samen gekeken wat nu te doen ?

Besloten om weer terug te gaan naar het zuiden ,anders zitten we weer in Londen ,en dat is niet de bedoeling .
Een deel reden we door het natuurgebied SOUTH DOWN weerza n prachtig park ,lekker gewandeld en verder gereden naar SOUTHHAMPTON op zich geen behoefte om de stad in te gaan dus reden we verder naar PORTSMOUTH ,maar net voordat we het schiereiland zagen we een mooie plek aan de haven en dat stadje heet PORT SOLENT Inmiddels was het 16 uur en tijd om te stoppen .
Hier overnachten we en morgen een verdere mooie plek zoeken aan het strand .

Dinsdag 7 aug

Het mooie natuurgebied wat hier ligt is waar ik het eerder over had ,is bijzonder te noemen voor ruiters te paard.
Het wordt de SOUTH DOWNS WAY genoemd.
Het enige lange ruiterpad dwars door het prachtige gebied met speciale ruiterpaden een traject van 160 km lengte en loopt van EASTBOURNE naar WINCHESTER door het natuurgebied SUSSEX DOWNS maar ook van EAST HAMPSHIRE , en er word gretig gebruik van gemaakt .

We zijn verkast naar een mooie plekje net iets ten zuiden van HAVANT precies tussen het vaste land en het schiereiland HAYLING ISLAND .een mooie plek bij een restaurantje ,heel gezellig.
Ga kijken of ik daar internet heb om het webblog te vesturen.

• 08 Augustus 2018 - 09:29

Cobi Korteknie:

Hallo Annie en Ruud.

Weer een geweldig verslag. Wat hebben alweer veel gezien. Jullie zijn ook goede wandelaars zeg! Dat zou mij niet lukken, hoe graag ik het ook wil. Maar lekker genieten. Tot het volgend verslag weer.

Groetjes,

Cobi

• 15 Augustus 2018 - 07:21

Nelleke :

Weer een heel mooi verslag....wat zien jullie veel mooie plekjes....
    Heerlijk zo samen genieten.
    Dikke knuffels van ons Xx