VERENIGD KONINGRIJK - Reisverslag uit Hexham, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu VERENIGD KONINGRIJK - Reisverslag uit Hexham, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

VERENIGD KONINGRIJK

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

24 April 2018 | Verenigd Koninkrijk, Hexham

Zaterdag 21 en zondag 22 April

We zijn hier heerlijk op deze plek gebleven, ook om bij te tanken en even niks.
Morgen gaan we verder.
ENGELAND is een voormalig koninkrijk en maakt samen met Noord Ierland,Schotland en Wales deel uit van het VERENIGD KONINKRIJK.dus een verzameling van landen ,dis samen een staat vormen.
Daarom heeft men het altijd over GROOT-BRITTANNIE of over het VERENIGD KONINKRIJK.
Er zijn nog een aantal bekende Engelsen die ik nog niet eerder vernoemd heb,MISTER BEAN - ALFRED HITCHCOCK - BRITNEY SPEARS .
Ook vind ik het gek dat Engeland wel deel uitmaakt van de Europese unie ( maar dat ook niet meer binnenkort ) maar ze gebruiken geen euro maar de Engelse POND.

Engeland was het eerste land ter wereld waar de industrie ontstond, hier begon dat al in 1750 terwijl de rest van de wereld nog nooit een fabriek of grote machine gezien had.

Engeland telt ruim 53 miljoen inwonersen is 130.395 vierkante kilometer groot.
Waarvan het verenigd Koninkrijk 244.122 vierkante kilometer.

Wales 20.800 vierkante kilometer.en 3.063.456 inwoners.
Schotland 78.800 vierkante kilometer.en 5.313.600 inwoners.
Noord Ierland 14.100 vierkante kilometer.en 1.837.938 inwoners.

Het koninkrijk is bijna 6 keer zo groot als Nederland.

En niet te vergeten hoe dicht Engeland bij het vaste land ligt slechts 35.4 km ( Calais -Dover )

De totale kustlijn van Engeland is maar liefs 1851 km en geen enkele plaats ligt maar dan 121 km verwijderd van de zee.

IERLAND daarin tegen heeft we de EURO inwoners aantal is 4.773 miljoen op een oppervlakte van 84.421 vierkante kilometer en meet van noord naar zuid 485 kilometer en 275 kilometer van oost naar west.

Wat ook opvallend is de keuze van de honden die de Engelse hebben ze hebben er bijna altijd twee of drie verschillende rassen de favoriet is hier de Border collie / de hazewind / patrijshond en allerlei kleinsoorten.

Maandag 23 April

Vanmorgen weer vertrokken verder noordelijk .een hele mooie route door het weidse Engeland,wat is hier veel ruimte het valt ons echt op.
We kwamen langs NEW CASTLE waar we met vrienden een mini cruise naar toe gemaakt hebben jaren geleden eigenlijk hebben we toen weinig of niets van Engeland gezien.
Nu reden we er meer langs zonder de tol tunnel want we wilden die kant niet op.
Want de bedoeling was dat we naar de HADRIAN S WALL wilden gaan heerlijk en natuurlijk de natuur in.
We hebben een heel eind gelopen vanaf HALTON SHIELDS vandaar was het alleen maar saai lopen ,wel op een speciaal wandelpad maar het liep parallel aan de doorgaande weg, dus rijden we verder.

HADRIAN S WALL ( muur van Hadrianus )
Is gebouwd door de Romeinse Legionairs.Het garnizoen bestond uit uit 24.000 man hulptroepen afkomstig uit de veroverde gebieden.
In Northumberland liggen de best bewaarde resten van dit ooit 120 km lange muur ( monument ),dat tussen 122 en 128 is gebouwd op bevel van de Romeinse keizer Hadrianus (78-138) niet zozeer om de barbaren uit het noorden buiten te houden, maar om de handel over de grens te controleren, er loopt gedeeltelijk paralel aan de muur een weg die werd gebruikt om de forten en uitkijktorens langs de muur te bevoorraden later legde ze een ook nog een diepe loopgraaf aan.
Het is haast niet te beloven dat er nog best veel van te zien is terwijl het er al zo lang ligt, wij waren twee jaar geleden bij VERDUN daar was van de eerste wereldoorlog al bijna niks meer te zien, kun je nagaan van deze plek.

De muur was niet de minste, hij was 7 meter hoog en 3 m dik op regelmatige afstanden stonden wachttorens,80 versterkte posten en kleine forten, strategisch gezien maakte de muur optimaal gebruik van het terrein, de riviermonding van de TYNE werd ook bewaakt.ook een gracht aan de noordkant van 10 m breiden 3 m diep en een militaire weg in het zuiden begrensde het militaire gebied.
Het is een mooi gebied waar nog zeker restanten zijn te vinden bv het Romeinse fort van Chester en de Mithraic Temple in Carrawburgh een van de gebedsplekken van de soldaten.
Alles bij elkaar kun je overal naar binnen maar wij houden het erbij om de natuur te verkennen, wat zo dicht bij ons ligt.
De landelijke omgeving van de muur waar het uitzicht vaak prachtig is, vormt een grote trekpleister voor filmers van diverse soorten.Makers van historische en avonturenfilms hebben er hier hun locatie gevonden;Kevin Costner,de dievenkoning en Harry Potter zijn hier op filmlocatie geweest.

Het is niet alleen de muur die heel bijzonder is maar zeker de natuur is de kers op de taart echt prachtig is het daar.
Vandaag veel mooie dingen ontdekt en morgen gaan we eropuit met de rugzak een mooie dag maken in de prachtige omgeving.
Eerst een plek zoeken om te overnachten dat is hier lastig overal staan borden ,niet overnachtende kwamen in HEXHAM bij de enige pub in deze omgeving die TWICE BREWED heet en daar mogen we zelfs een paar dagen staan zolang we willen, gezellig wat gaan drinken een hele echte Engelse gezellige pub, het is ook een jeugdherberg / B en B en daar werd gretig gebruik van gemaakt.

Dinsdag 24 April.

Vandaag eerst naar het info centrum THE SILL daar kun je al de info krijgen die je nodig hebt ook een film over de natuur en de bescherming ervan.

Wat ook heel apart is dat de lammetjes lopen hier met een soort jasje aan van plastic we zagen overal in de wei plastic liggen wat wij raar vonden en toen we goed naar de lammetjes keken hadden ze die als jasje aan ,hier zijn ze altijd zomer en winter buiten, maar de lammetjes hebben ze aan tegen de kou ,je ziet ze ook tussen struiken en in de gloeiing van het grasveld liggen lekker uit de wind, of heel dicht ( nog lekkerder ) tegen mama aan.

Daarna alles klaar gemaakt om naar de HADRIANUS muur en op de muur te gaan lopen.
We keken er zo op, we zagen hoog mensen lopen daar moeten we naar toe en daarboven een prachtige wandeling gemaakt van zo n 10 kilometer en echt de moeite waard er lopen meerdere mensen, kun je het voorstellen in het hoogseizoen is het berg op berg af in file lopen en is dit wel een stuk relaxter lopen, maar het is een mooi stukje natuur.
Hoe ze in die tijd dit allemaal hebben kunnen verwezenlijken wat een ongelooflijke klus zeg, maar met 20.000 man hebben ze het toch geklaarde dan nog er maar 6 jaar over gedaan.
Terug gekomen in de camper spullen weg gelegd en eerst een pilsje ( ze hebben hier heel veel verschillende tap biertjes, heel de lengte van de bar is alleen maar tap ,het enige wat ze in flesjes hebben is Corona en Desperado)gaan drinken, een hele gezellige maar vooral een mooie pub, want er is heel veel verschil.

Vanaf dat wij in Engeland zijn er belangrijke dingen gebeurt zoals KONINGIN ELISABETH is 92 jaar geworden en vandaag is er een klein baby PRINSJE geboren, zijn naam is nog niet bekend gemaakt.

• 24 April 2018 - 19:06

Nelleke:

Wat een mooi verslag....en een heel mooi land..
    Wacht op het volgende, Veel plezier samen.

• 24 April 2018 - 20:38

Frans Van Kememade:

Prachtige omgeving daar bij "twice brewed". Ik denk dat jullie op het parkeerterrein staan naast de pub.
    En het gaat nog mooier worden verder noordelijk!!!
    Wij tellen inmiddels ook af ( minder dan 20 dagen!!)

• 25 April 2018 - 10:26

Cobi:

We reizen met jullie zo wel mee, dit is genieten. Maar Annie de verslagen zijn mooi en duidelijk. Nog veel reis plezier. Zoals Frans schrijft, nog maar 19 dagen....