VERENIGD KONINKRIJK - Reisverslag uit Dundreggan, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu VERENIGD KONINKRIJK - Reisverslag uit Dundreggan, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

VERENIGD KONINKRIJK

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

10 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Dundreggan

Woensdag 25 April.

Onverwachts het webblog kunnen versturen dus gaan we weer verder met onze reis.

We zijn weer vertrokken van onze fijne plek ( die we nog heel veel zullen hebben )bij de Hadrianus Wall,op verder richting Schotland.
Er is nog ongeveer 55 kilometer te gaan tot de schotse grens, we reden dwars door een prachtig natuurgebied wat NORTHUMBERLAND NATIONAL PARK heet.
de Hadrianus Wall ligt ook in dat zelfde gebied, het zijn allemaal uitgestrekte weide met beekjes met heuvels en dalen er lopen verschillende soorten schapen rond zo aandoenlijk met al de lammetjes die achter hun moeder aan rennen deze zijn heel het jaar zomer en winter altijd buiten zijn.
En daar was de grens, je nu we zijn we in

SCHOTLAND

Schotland is een aparte natie, is aan een nieuw leven begonnen sinds het parlement in 1999 dankzij decentralisatie in ere is hersteld.
De hoofdstad is EDINBURGH de hoofdstad is ook de gastheer van het fantastische Edinburgh Festival,een van de grootste kunstfestivals ter wereld.
De tweede grote stad is GLASGOW.

Schotland heeft 9976 km kust er zijn ontelbare eilanden maar er worden er maar 130 bewoond.

De schotse munteenheid is de POND STERLING ,Schotland heeft eigen bankbiljetten.de munten zijn allemaal hetzelfde, maar buiten Schotland worden ze niet overal geaccepteerd.

De lievelingsdieren van de Schotten zijn de steenarend - korhoen en de visarend.
Langs de Schotsen rotskusten verblijven 85 % van alle Jan van Genten van deze planeet.

De DOEDELZAK hoort bij het eeuwige beeld van Schotland.

De DISTEL is het nationaal symbool van Schotland,kilts en touwtrekken horen ook echt bij Schotland.
De thuishaven van de RUGBY TEAM de DISTELPLOEG van Edinburgh.

Het onofficieel volkslied van Schotland is DE FLOWER OF SCHOTLAND.

Er worden jaarlijks HIGHLAND GAMES georganiseerd die omvatten verschillende wedstrijden zoals WORSTELEN STEENWERPEN TOUWTREKKEN BOOMSTAMWERPEN en dansen ,dit werd vroeger gedaan om de krijgers te testen.

Aan de grens lekker koffie gedronken en daarna verder naar het stadje JEDBURGH.
Een gezellig stadje met mooie gebouwen waaronder de prachtige ABBY deze is de beroemdste en is begonnen met de bouw in 1152 er werd steeds gestopt met bouwen of opeens werd er weer begonnen met de kloostergebouwen, een prachtige Abby.het is alleen nog een ruïne ondanks dat nog steeds indrukwekkend, daarna samen heel het dorp verkend en overal gekeken ,we zagen mannen een speciaal spel spelen ( bowls ) op een kunstgras veld met grote kunstoog ballen er zijn ballen van 1-2-3-4 kg ,ze zijn veel groter als onze jeu de boul ballen en de werp afstand is groter deze vereniging bestaan al vanaf 1859 een zeer populaire sport.

We liepen langs een stromende rivier daar zag ik iets op het water en weg was het even gewacht ja het kwam weer boven een VOGEL die onderwater gaat, dat gaan we opzoeken in ons vogelboek?
zo vliegt hij onder schors en kwam weer terug en dook weer in het water en bleef lang onder dat is toch raar om te zien, als je het niet gezien hebt geloof je het gewoon niet.
JAAA nu weten we het,DE WATERSPREEUW hij heeft een winterkoningachtig uiterlijk( staartje )deze vogel loopt over de bedding van snelstromende riviertjes op zoek naar waterinsecten ,kikkervisjes en wormen.hij is van boven donker witte keel en borst, hij kan zowel onder water als aan de oppervlakte zwemmenden wat ook apart is de jongen kunnen eerder zwemmen al vliegen.

Bij het informatie kantoor een heel lief klein Schots schaapje gekocht als mascotte, dat is nooit verkeerd we hebben er verschillende in de camper.

Donderdag 26 April.

Wat weer een super mooie route door het binnenland gereden smalle wegen maar iedereen gaat netjes aan de kant en het gaat vanzelf men is zo tolerant op de weg echt geweldig.
Onderweg zagen we velden vol met kerstbomen zoveel hebben we nog niet gezien en dan ook nog in verschillende maten groot klein en ze worden hier dus gekweekt.

Ja we gaan weer verder naar SELKIRK,dat is bekend om de schoenlappers, die het leger van Bonnie Prince Charlie uitrustten, kort erna was de opkomst van de weverij in de 17de eeuw en de vestiging van de Tweedfabrieken maakte het stadje heel welvarend en nu in deze tijd een druk handelsstadje.
We konden geen plek vinden voor de camper, dus even gestopt en samen gekeken wat te doen, We besloten om verder te gaan naar een mooi natuurgebied hier 20 kilometer verder naar het noord westen het natuurgebied heet TWEED VALLEY FOREST PARK.
De Tweed Vally is tussen KELSO naar PEEBLES,over een afstand van 80 km, er komen hier 4 rivieren samen, de rivier de Tweed is een van de langste rivieren van Schotland en ook een hele belangrijke zalm rivier ( er zwemmen 16 verschillende soorten vis )en hij ontspringt in de TWEEDSMUIR HILLS ( waar we morgen naar toe gaan)en mondt uit in Engeland,een groot deel van deze rivier is de natuurlijke grens tussen Engeland en Schotland.
Mensen woonde altijd al graag in deze regio, dat bewijzen de vondsten uit de ijzertijd en de restanten van Romeinse forten.
Een super mooie plek gevonden aan het begin van de wandelroute door het prachtige bos gebied het was een wandeling van 4.7 km niet ver maar wel hoog, op mijn telefoon een sport app waar ik kan zien hoever we gelopen hebben, dat was inderdaad de 4.7 km daar staan ook de stappen en hoogtes en hoeveel verdiepingen die je gelopen hebt, dat was 7.347 stappen en 49 verdiepingen.
Een super mooie wandeling was het waar de hazen ons voor de voeten sprongen leuk om te zien, je schrikt je wel kapot.
Hier blijven we slapen.

Als je zo aan het lopen bent( net als de afgelopen wandeling in de Hadrian Wall )realiseer je je wel ,ik mag niet vallen, dus !!! ik kan toch niet op een stoel blijven zitten, maar dat betekent wel dat je wel beter oplet waar je je voeten neerzet, maar ik probeer toch het niet ons leven te laten beïnvloeden.
Voor niemand is het goed om op deze leeftijd toch ben ik tegen de 70 om te vallen, dus dat gaan we gewoon niet doen, we genieten ervan, en zijn zeker zo blij dat ik toch alles weer kan,er zijn wel een paar dingen die nog niet helemaal goed gaan, maar dat heeft gewoon nog tijd nodig het is pas 7 maanden geleden.we nemen op tijd rust.

Wat ook heel opvallend is dat je door heel Engeland en nu ook Schotland overal narcissen ziet staan,zelfs langs de snelweg in de bossen je ziet ze overal, dan ziet het er wel uit als voorjaar ondanks het wel wat warmer mag worden.we twijfelde of we onze winterjassen mee zouden nemen blij dat we dat gedaan hebben je hebt ze echt nog steeds nodig.

Vrijdag 27 April

De navigatie ingetoetst naar eerst naar MOFFAT dat ligt aan de andere kant van dit prachtige natuurgebied TWEEDSMUIR HILLS dit zijn schrale heuvels ,diepe meren en groene valleien.We reden om dit mooie gebied heen tegen de klok in, we reden vanuit Moffat verder door terug richting Selkirk totdat we bij GREY MARE S TAIL daar is een waterval en zicht op televisie schermen op een nest van een slechtvalk dat zijn twee redenen dat wij hier naar toe gingen.Er gaan twee paden naar de waterval links dan kom je onderaan de waterval en rechts af is steiler en rotsachtiger en klimt behoorlijk ( hoogte verschil is 400 m )
We deden onze wandelschoenen aan en op weg naar de waterval de beneden pad was afgesloten om het nest niet te verstoren, dus namen we de steile weg.

We zagen de slechtvalk met de verrekijker op zijn nest zitten prachtig om te zien ,de beheerder van deze plek vertelde dat ze 3 eieren in het nest aan het uitbroeden waren de slechtvalk is een hele mooie vogel.
De SLECHTVALK is een vogel die tussen de 38-48 cm groot is en een spanwijdte heeft van 1.25 cm en als prooi een eend duif of zelfs een Rotgans pakt hij met gemak,als hij een prooi ziet vouwt hij zijn vleugels naar achteren en duikt naar beneden met een snelheid van 300 km per uur en breekt van de prooi zijn rug of nek.Een mooie vogel om te zien als hij vliegt is hij onder wit gestreept.

Het was een hele klim maar zeker de moeite waard verschillende watervallen die gevoed worden door het grote bergmeer bovenbeen super wandeling, hier blijven we staan.

Opeens kwam er een Mountain Rescue auto aangereden en ook een ambulance, wij dachten wat is er aan de hand ? eerder op de dag had een echtpaar ons aangesproken dat ze hun hond kwijt waren een rode hond of we wilde uitkijken, natuurlijk doen we dat.
Later op de middag was dat stel weer terug het zag ernaar uit dat ze ergens op wachten de Mountain Rescue ,dus we liepen naar buiten om even te horen wat er aan de hand was,hun hond was 3 dagen geleden achter de schapen aangegaan en naar beneden gestort en met de waterval meegesleurd ze wisten niet waar hij was, maar ,wel zeker dat hij daar ergens moest zijn nu wisten ze het wel ze had hem daar aan de waterkant zien liggen en met zo n tien man hebben ze hem geborgen het was een hele moeilijke bereikbare plek, dat echtpaar was verdrietig maar blij dat ze hem gevonden hadden en hem mee konden nemen.Het was voor de reddingwerkers een goed verlopen klus.

Zaterdag 28 April

Dit was weer een super plek om te overnachten zo hoog tussen de bergen we kregen zelfs geen bereik met de schotel, maar het was een rustige en een pracht plek toch gaan we vandaag verder.
Verder gereden door dat prachtige natuurgebied richting KELSO,Kelso ligt de rivier DE TWEED en de belangrijkste zijrivier DE TEVIOT die samenvloeienIn de heuvels worden van vroeger uit schapen gefokt, maar de streek staat bekend om haar paarden rijpaarden / wandelpaarden / springpaarden /jachtpaarden en fokpaarden.
En er is een mooie vijf bogen brug die gebouwd werd tussen 1800 3n 1803,deze brug stond model voor de Waterloo Bridge in Londen en op hun buurt waren ze de inspiratie van de lantaarnpalen.Een mooie wandeling gemaakt langs de rivier de COBBY RIVERSIDE WALK met mooie uitzicht plekken.
Daarna boodschappen gedaan en onze weg vervolgd richting de zee via Coldstream naar het noorden via Preston naar COCKBURNSPATH dit is de geboorte plaats van de meubelmaker JOHN BROADWOOD de beroemde piano fabriek verder doorgereden naar DUNBAR aan zee een prachtplek aan een haventje altijd leuk.Er is een oude Burcht waar nog weinig van over is gebleven flink aangevreten zandsteen dient nu alleen voor broedplaats voor de drieteenmeeuw, je word er s morgens gezellig door wakker gemaakt.en het leuke is dat er af en toe een nieuwsgierige zeehonden is ook nog een tweede haven aan de oostkant CROMWELL HARBOUR van 1650 en de nieuwe haven is de VICTORIA HARBOUR uit 1842.ook dankt deze plaats aan de natuurkenner JOHN MIUR en de oudste brouwerij van Schotland.
JOHN MIUR werd hier geboren en bracht hij zijn eerste jaren van zijn leven hier door hier ontstond zijn liefde voor de natuur en was hij de pionier van de natuurbescherming.Hij verhuisde naar Amerika op een boerderij in Wisconsin en daarna naar de universiteit , hij was schrijver en reiziger en zijn strijd voor de bescherming van grote ongerepte natuurgebieden en zijn vriendschap met President Roosevelt was hij een pionier van de geologie ,ontdekkingsreiziger,natuurkenner en conservator bij uitstek, die aan de grond lag van de stichting van de nationale parken in Amerika.

En opeens zagen we een zeehond in de haven zwemmen gauw de verrekijker gepakt en dook hij weer onder samen goed het wateroppervlakte in de gaten gehouden en opeens kwam hij weer boven met een dikke vis in zijn bek die hij boven water verorberden, mooi om te zien.

We zijn er nog even uitgelopen om te zoeken naar het museum van John Muir want eerder konden we het niet niet vinden maar nu wel en we kregen van een oudere dame uitgebreid het verhaal van John,ik ga dat niet helemaal vertellen maar wat frappant was dat John bij zijn opa was die tegenover hem woonde die hem hielp met zijn huiswerk, daar kwam zijn vader naar toe en zei je hoeft hier niks meer te leren want je gaat morgen met je broer mee naar Amerika zonder voorbereiding of iets vertrok hij om pas na ruim 15 jaar tijdelijk terug te keren, een apart verhaal van een klein joch wat uiteindelijk zoveel voor elkaar kreeg, maar door de financiële gesteldheid van zijn vader was dat ook mogelijk.

Terug na de camper en de ene vis boot na de andere ook kleine zeilbootjes vaarde in en uit moest wel passen in het getijde want zo dreven ze en zo lagen te plat op hun buik in het zand zoveel verval was er, met de vissersboten zwommen ook de zeehonden binnen en de bemanning klopte op de boot en ze gooide wat vis in het water super mooi om te zien ze bleven nog een hele poos sollen in de haven.

Zondag 29 April

Hier gebleven om weer wat bij te tanken lekker lezen en spelletje doen en morgen verder.

Maandag 30 April

Vanmorgen gereden naar ABERDEEN dat was ongeveer 260 km, het weer was zonnig wel een koude wind maar prima om te rijden de omgeving was niet spectaculair helaas.
We kwamen vrij laat aan in Aberdeen maar we vonden een super mooie plek aan de monding van de rivier waar de grote zeeschepen met een loods werden binnen gehaald.
ABERDEEN werd de wereldhoofdstad van het graniet stad ,Aberdeen is ook een internationale luchthaven maar ook een universiteitsstad.
De visvangst is een van de traditionele activiteit is hier al aanwezig van toen hier de eerste walvisvaarders en trawlers werden gebouwd.Met de bouw van de clippers (in de jaren 1850-1860) kreeg de stad internationale bekendheid als gespecialiseerde bouwplaats van deze snelle zeilboten ook later toen de stoomboten kwamen bleef Aberdeen belangrijk in de scheepsbouw tot aan de dag van vandaag, er worden nu nog vissersboten en tankboten gebouwd.
Hoewel de ruwe olie niet meer hier gelost word zorgt de industrie die in verband houden met de oliewinning voor de helft van de inkomsten van de stad.
De belangrijkste basis voor maritieme ondersteuning in Europa heeft Aberdeen de grote oliemaatschappijen aangetrokken ( Amoco / BP / Shell / Texaco en Total ) die hebben hier allemaal een eigen basis hebben.
Aberdeen staat bekend als de bloem van Schotland.
Het MARISCHAL COLLEGE is een van de grootste granieten gebouwen ter wereld.
Een hele mooie stad.
Verder doen we niks vandaag en morgen kijken we wel weer verder.
Opeens vloog er een klein vogeltje naast de camper het boek erbij en het was een paapje een heel actief vogeltje.

Dinsdag 1 Mei

Vandaag weer een heerlijk zonnetje maar 8 gr niet veel maar voor te wandelen prima alleen jammer dat het zo waait, dan is het echt lekker uitwaaien ,we gaan een heerlijke wandeling maken hoog op de klippen langs de kust.
We zagen vanmorgen kort aan zee de dolfijnen zwemmen en springen in de golven ze waren met een stel bij elkaar, blijft een mooi gezicht. prachtig al de beesten die we al gezien hebben en nog meer gaan zien.
Morgen gaan we verder.

Woensdag 2 Mei

DE SCHOTSE HOOGLANDEN zijn prachtig, wat weidse uitzichten hebben ze hier en overal lopen de schapen.
DE SCHOTSE HOOGLANDERS hebben we twee langs de weg ( waar je niet kon parkeren )gezien, hopelijk gaan we die nog heel veel zien.

Verder naar het noorden gereden niet zo heel veel maar ongeveer 30 km naar COLLIES0N.
Het is een oud vissersdorpje met een kleine zandbaai, maar de reden waarom wij hier zijn is het natuurgebied SANDS OF FORVIE een prachtig duinengebied ( het grootste van Groot Brittannie )
Is de overwinterplaats van vele vogels en watervogels maar buiten dat een belangrijk broedgebied, is het een super mooi gebied we hebben natuurlijk ook alle paden bewandeld.
Er zijn regels voordat je het gebied in mag, maat toch zijn er mensen die er hun honden los laten lopen terwijl dat absoluut niet mag, dat is dan echt balen.

Een prachtig natuurgebied we zagen er het SIKAHERT is een Aziatisch hert ,dit soort werd ongeveer een eeuw geleden in Europa ingevoerd.Ze zijn egaal bruin van kleur alleen een witte achterkant, het is een alarmsignaal en tevens gids voor de andere herten bij het vluchten.We hebben er drie gespot.
Verschillende roofvogels maar die waren te snel om te zien wat het waren.
En te schattig stonden er s avonds drie Sikaherten heel dicht bij de camper, dat is super mooi.

De EIDEREEND broed hier volop ze zijn helemaal wit alleen de kruin en buik van de woerd zijn bruin.
Deze donsveertjes die bij het eidereendvrouwtje speciaal op de borst groeien om het legsel warm te houd ,en is nog steeds geen beter en lichter isolatie materiaal ontwikkeld ter vervanging van het befaamde eiderdons.

Ook de STERNS vliegen vanuit Antarctica 20.000 mijl om hier hun nest te maken.een lange reis voor een onberekenbare Schotse zomer.

Donderdag 3 Mei

Vandaag rijden we door naar PETERHEAD,gebouwd van roze graniet .
Een actief stadje meteen levendige haven waar zowel de olietankers als visboten aanleggen.De belangrijkste walvishaven van het land.Dundee nam dat over en Peterhead ging toen over op de haringvangsten dat bracht behoorlijk geld in het laatje en tot aan de dag van vandaag gebeurd dat nog steeds er is een vissersvloot van 400 boten met natuurlijk ook een grote vismarkt.
Aangekomen bij de gigantische visafslag een hele grote hal maar vandaag werd er niks verkochte zag al alleen dat er aan keerzijde van de hal allemaal overheidsdeuren ( grote rol deuren )waren waar een vrachtwagen achteruit tegen aan kan rijden om te laden of te lossen.
Het hele vreemde was dat het water rood was echt rood alsof er heel veel erts in het water zit, dat hebben we verder nergens gezien.
Dit stadje is bekend om het rosé marmer, niet dat het van dat zoete rosé is maar je kunt het echt goed zien dat de graniet rosé is en er ook geen andere bouwmateriaal gebruikt is dan rosé graniet.
We hadden beide geen zin om de stad in te gaan dus besloten wij verder te rijden naar een natuurgebied hier 20 kilometer ten noorden.
Dat natuurgebied heet LOCH OF STRATHBEG een groot natuurreservaat het meer wordt van de zee gescheiden door een vrij brede strook land, op dit vochtige terrein nestelen en verblijven bijna 250 soorten vogels er zijn vier observatie plaatsen ingericht en je kunt daar naar toe lopen via natuurpaden, weer een mooie gebied gezien met veel verschillende soorten vogels ondanks dat we meer soorten vogels verwacht hadden, maar we genoten er toch van.

Vrijdag 4 Mei

Verder naar het noorden maar eerst moeten we een heel eind naar het westen rijden alvorens we weer verder naar het noorden kunnen rijden.
We wilden naar het dorpje PENNAN daar staat de typerende rode Engelse telefooncel maar dan staat er hier een monument vanger werd hier de film LOCAL HERO van Bill Forsyth gedraaid en de bewuste telefooncel heeft daar een belangrijke rol in gespeeld, maar helaas het was veel te steil om naar beneden te rijden, dus lieten we het rechts liggen en reden we verder naar INVERNESS nu begint de weg wel meer bijzonder wat betreft de route het word steeds minder lieflijk het word wat ruiger en daar houden wij van, dit was een super route om te rijden het was de West Coast road.
Langs deze hele kust zie je dolfijnen en zeehonden zwemmen en als je geluk hebt ook de walvissen ( dat geluk hadden we nog niet )maar wat niet is kan nog wel komen, daar gaan we vanuit.
Bij Inverness over de brug daar gestopt en lekker koffie en thee gezet, de kaart erbij wat gaan we doen?
We reden verder tot het bovenliggende schiereiland BLACK ISLE en dan naar het uiterste puntje dat CROMARTY heet, Wat minder is hier liggen veel olieplatforms in de haven( niet zo mooi om naar te kijken dus reden we een stukje verder naar de andere kant van de punt en jawel een mooie parkeerplaats met open zicht op zee.

De smalle zee ingang van Cromarty op de noordpunt wordt bewaakt door twee heuvels die ze de Sutors noemen.het haventje was vroeger het parel in de juwelenkist genoemd.Sir George Ross verbeterde de haveninstallaties en vestigde er bedrijven zoals een touwfabriek en een brouwerij er vaart een piepklein pontje van hier naar de overkant van de baai ( het kleinste pontje van Schotland ) en vaart om het uur of het halve uur met hoogstens twee auto s meer kan deze pont niet aan.ondanks de concurrentie slaagt hij erin te overleven ,en het is een attractie op zich en de fietsers die er gebruik van maken vermijden toch een omweg van bijna 40 mijl.
En deze lek werd vroeger gebruikt als schuiloord voor de Royal Navy Nu dient het als basis voor de olieplatforms.
Heerlijk gewandeld door dit lieflijke dorpje

Zaterdag 5 Mei

Daar gaan we weer verder langs de kust naar WICK maar onderweg komen we een bijzonderheid tegen en daar gaan we natuurlijk kijken HILL S MARY STONES een prachtige route was het.
Dit is een astrologische vindplaats uit de bronstijd ongeveer 1850 v Chr er zijn meerdere vindplaatsen van dergelijke stenen (Stonehenge )op deze plek liggen de stenen in 22 rijen kleinere stenen in waaiervorm gelegd en ze vermoeden dat het een
astronomische betekenis heeft.Verder ook geen andere info.
Bij Wick aangekomen deze stad is op de kaart gezet door de eerste havens waar intensieve visvangst werd toegepast op zijn hoogte punt voeren er meer dan 1000 boten de grootste haringvangst vloot ( TOEN WICK NAAR HARING ROOK ) en de haring werd geëxporteerd naar verre landen.
Thomas Telfort was belast met de inrichting van de vissershaven er was een wirwar van masten en van open boten te zien ,en kades volgeladen met materialen voor het haringkaken( ontdoen van de ingewanden van de vis ) Dat moest gebeuren binnen 24 uur na het binnenlopen van het schip het moest in tonnen worden geladen en te zouten er was veel hulp bij nodig er waren grote groepen rondtrekkende arbeiders grotendeels vrouwen.

Bij Wick vind je overal FLAGSTONES die komen duidelijk hier vandaan, mooi om ze in de natuur te zien ieder huisje ,torentje muurtje is gemaakt van de mooie flagstone.

Verder gereden naar NOSS HEAD een kaap ten noorden van Wick.een prachtige camperplek om te overnachten, mooi boven aan de SINCLAIR BAAI .dus eerst lekker een bakje koffie en thee gezet, dan jas aan en op naar vuurtoren gewandeld en verder niks, genoeg voor vandaag en morgen weer een dag.

Zondag 6 Mei

Als je bij de kaap bent maakt niet uit welke het is een heide velden, dus in het najaar kleurt het dan allemaal paars, zal zeker mooi zijn, maar wij wachten daar net op en het zo ook heel mooi.

Een rustige overnachtingsplek dus lekker geslapen en weer goed uitgerust( de rug protesteert af en toe en daar luister ik ook naar.
Hier beneden aan de baai ligt het GIRNIGOE ANS SINCLAIR CASTLE.
Het waren buur kastelen Girnigoe eind 15de eeuw had een onrustwekkende gevangenis en staat het dichtst bij de kaap beide kastelen werden bewoond door de Sinclairs graven van Caithness.
Daar hebben we lekker rondgewandeld . Daarna weer verder naar de volgende plek en wel DUNCANSBY HEAD ( de meest noordoostelijke punt van Schotland ) Wat een prachtige plek is het daar is een hoge vuurtoren deze plek is met een 11km brede zeestraat die berucht is om de gevaarlijke getijden.je ziet dat de twee punten van de STACKS OF DUNCANSBY ( ze zijn prachtig ) dat zijn puntige rotsen die uit zee steken met een hoogte van 64 mede ,de kust wisselt geregeld met duizelingwekkende kliffen, hoge rotsen,bogen natuurlijke bruggen en heel smalle kreken die GOES worden genoemd.

De rotswanden bieden een mooi onderkomen aan vele verschillende vogels, we dachten dat we Pinguïns zagen maar bij nader inzien was het de ALK ze zijn 40 cm groot maar als ze zitten lijkt het op een afstand op een pinguïn.er zaten er duizenden tegen de rotswand en heel veel in en op het water ze zijn heel actief, mooi om te zien.
Op het strand alleen maar FLAGSTONES ( batis toch echt anders dan we gewend zijn ) de golfbrekers in zee ook deze stenen alleen maar, dit is de plaats waar ze echt vandaan komen.
We hebben daar flink gewandeld hoog en winderig maar echt de moeite waard.

Vandaar uit verder naar het Westen gereden naar de meest noordelijke kaap en uiterste puntje van het vastenland van Schotland en dat is bij DUNNET HEAD een smalle eenbaansweg( dat is ook bij iedere kaap zo zelfs bij de Noordkaap in Noorwegen )loopt door een ongerepte natuur landschap dat bezaaid is met meertjes een veel mindere plek als de eerdere kaap, maar je wil ook die gewoon doen.
Op zoek naar een overnachtingsplek, snel gevonden 12km zuidelijker in CASTLETOWN een mooie plek aan de haven de weg ernaar toe was prachtig pal aan de kust gereden met hele hoge golven die op de rotsen en op het strand slaan, dat is toch genieten samen.

We rijden met de camper door de natuur geen internet verbinding dus ver overal vandaan.
Het is net alsof je een slang bent en je door deze natuur kronkel en wringt en dan freewheelen dan hoor je ook geen motor een heerlijk vrij gevoel.

Maandag 7 Mei

We gaan weer verder naar het oosten en wel DURNESS via de smalle wegen zo smal dat er overal passing place gemaakt zijn om elkaar te passerende Schotten gaan al ver van te voren aan de kant om jou vrije doorgang te verlenen, heren in het verkeer zijn het.

We hadden meer bergen verwacht het zijn lieflijke bergen nog niet zo robuust maar misschien komt dat nog wel, het is een prachtige merendeels heide natuur, maar dat de natuur mooi is vooral zo langs de kust met prachtige witte stranden.Dit zijn dus de SCOTSE HOOGLANDEN.
Zo mooi langs de kust met de mooiste vergezichten en prachtige stranden.
Aangekomen in Durness net daarvoor een toeristen info bureau ,stoppen daar hebben ze ook internet kan ik dit weblog versturen, maar helaas het was een onveilige verbinding dan kun je nog niks ,apple beveiliging dus helaas moet ik nog even wachten er was daar een prachtig strand bij dat parkeerterrein en daar zijn ze super trots op die had een Award gekregen voor het mooiste strand, daar springen de dolfijnen in het rond geweldig om te zien ,en het is een prachtig strand en alles heel schoon,en overal zwarte grote rotsblokken in bizarre vormen liggen verspreid op het strand, vroeger was dit stadje een gemeenschap van boerenbedrijven nu leeft het alleen nog van de toeristen die dit stadje aandoen.

In durness ging JOHN LENNON elke zomer op vakantie tot zijn hij 17 was, daarvoor is hier een monument geplaatst ter nagedachtenis met drie MENHIRS ( stenen ) waarop de tekst staat gegrift van het nummer IN MIJ LIFE van DE BEATLES,een familielid had hier een huis.

verder gereden ongeveer 12 km daar is een mooie camperplaats dat ligt aan het KYLE OF DURNESS een mooie zeearm en lekker rustig om te overnachten.

Van de 6 weken dat we nu in Engeland- Schotland zijn is het weer nog niet heel bijzonder geweest we hebben een keer een shirt zonder mouwen aan kunnen doen ,maar om buiten te zitten was het te koud.maar de omgeving maakt het allemaal goed, als je dan ineens naar buiten loopt om een foto te maken of blokken moet pakken om een beetje waterpas te staan zeg je wel shit het is echt koud.
Zelfs dagen dat we een trui aan hebben en als we dan naar buiten gaan de winterjas eroverheen dan is het goed te doen, we genieten er toch van samen.

Dinsdag 8 Mei

Nog steeds geen SCHOTSE HOOGLANDERS gezien.

De diesel is hier duurder als benzine, dat zijn wij niet gewend ,In Nederland is de diesel goedkoper als benzine.
Normaal betalen we rond de 1.21 pont maar hier op de schiereilanden doen ze er wat extra bij namelijk 1.37 dat is tot nu het duurste.Ze moeten het ook van ver halen.

Een prachtige natuur waar we vandaag door heen gereden zijn, het zijn nog steeds de Schotse hooglanden.Het heet de NORTH - WEST SUTHERLAND wat een natuur.
Ingetoetst in onze SYGIC ( navigatie ) vanuit Durness richting ULLAPOOL,onderweg kwamen we een eiland tegen HANDA ISLE daar zouden de papegaai duikers zijn ,ook op andere plaatsen waar ze zouden moeten zijn waren ze niet, dus zijn we niet naar het eiland toegegaan de kans bestaat dat het niet het goede seizoen is van deze vogel.
We reden door een weinig bevolkt gebied met veengronden ,meren ,heide en kale, rotsige bergen, een prachtig gebied.Het is een gebied 11.000 ha grote natuurreservaat INVERPOLLY. ook verweerd rood zandsteen
Op andere plekken zie je mooie vieuws over de eilanden de SUMMER ISLES.
We kwamen bij UNAPOOL daar was een smal weggetje waar je niet met de caravan op mag, maar wij wel ( het was een dus geel lijntje wat de weg aangaf )het was de B 869 maar dat zijn de wegen die wij super vinden om die te rijden, heel smal met passing places en dat gaat heel goed je houd rekening met elkaar en dan komt het goed.een geweldige trip om te rijden.
Ullapool is een geliefde plek voor de vissers ( mijn mannetje vist heel graag maar is een mooi weer visser ) Er is daar ook een Ferry mogelijkheid.ook een drukke jachthaven een gezellige drukte in de zomer nu was er niets te doen, te koud.toch samen lang de haven gewandeld en dus diesel getankt en doorgereden.
Een stukje verder kwamen we bij een waterval ( letje )deze heet FALLS OF MEASACH was toch mooi om te zien.
Daarna nog even verder gereden naar een overnachting plek en wel hoog met een pracht uitzicht over het LOCH BLOOM met links en rechts van het water de groenen heuvels met uiteraard schapen.

Woensdag 9 Mei

Daar gaan we weer verder.
Via de A832 een 80 km lange route om het geweldige natuurgebied WESTER ROSS en BEIINN EIGHE heen.
Men noemt het de opmerkelijkste natuurgebieden in de Highland,een ruwe schoonheid van een rotsachtige ,ongerepte omgeving met ( hier noemen ze dat ) majesteitelijke bergen ,rustige afgelegen meertjes en vergeten stranden, men vind dat dit gebied op de eerste plaats moet staan van je prioriteiten lijstje moet staan.
Dus zijn wij door het hele gebied gereden wauw zo mooi tot KINLOCHEWE zijn we nu op een parkeerterrein bij de vertrekroute ,ideale plek waar we nu staan is aan het water de LOCH MAREE.
Het houd niet op met regenen, helaas.
Hier blijven we slapen

• 10 Mei 2018 - 14:40

Eric:

Hoi, Annie en Ruud.

Weer genoten van jullie verslag. Het is me alleen niet zo duidelijk wat voor weer jullie nu eigenlijk hebben. Winterjassen weer? En valt de regen een beetje mee? Wat zijn zo de temperaturen?
    Ik steek er nog wat van op van jullie verhalen, leuk hoor. Het fijnst om te horen is dat jullie genieten met volle teugen op deze wel heel bijzonder mooie reis.
    En tja op die paar Schotse hooglanders die jullie zagen ben ik bang dat de rest op de nederlandse barbeque's verblijven, helaas. (grapje)

Tot jullie volgende verslag genieten wij met jullie mee.
    Heel veel liefs en dikke knuffels van ons.

Eric en Ingrid

• 10 Mei 2018 - 14:51

Eric:

Ook fijn dat ik jullie op de kaart kan volgen en soms even op de uitkijk sta op google streetview. Kan ik lekker zien waar jullie geweest zijn.

Eric

• 11 Mei 2018 - 10:55

Cobi Korteknie:

Hallo Annie en Ruud,

Weer een mooi reisverslag. Heerlijk dat we mee kunnen genieten.
    Aanstaande maandag vertrekken wij, een dag eerder dus kunnen we niet altijd reageren.
    Ik wens jullie nog weer een fijne reis verder.
    Een lieve groet,

Cobi

• 11 Mei 2018 - 13:40

Nelleke :

Hoi Annie en Ruud.... weer een heel mooi verslag over jullie reis....
    Zo lees ik eens iets over Schotland.... Lijkt me een heel mooi land.
    Geniet lekker en we wachten weer op het volgende verhaal...Veel
    Liefs en Knuffels van ons Xx

• 13 Mei 2018 - 12:33

Marie-Anne &Phillip:

Hallo Ruud en Annie
    genoten van jullie verslag.
    Jammer dat jullie minder mooi weer hebben dan wij.
    Wij hebben toch meer zonne uren gekent en hogere temperaturen.
    Wij hebben maar tweemaal de kachel aan gehad. Wij sturen je wel een zonnetje. Fijne reis nog samen .

• 13 Mei 2018 - 22:04

Lenie En Piet:

Hoi hoi annie en ruud. Het is altijd weer fijn om watvan jullie te horen. Jammer dat de temperaturen tot nu toe tegen vallen maar julliegenieten toch wel lees ik. Wij waren vorige week in la palma. Een heerlijke wandelvakantie. Vanaf volgendeweek gaan weer met een huurcaravan erop uit. Weweten nog niet waar naartoe. Genieten jullie nog verder. We houden elkaarop dehoogte. Knuffels Lenie en Piet.