Verenigd Koninkrijk - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu Verenigd Koninkrijk - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Ruud & Annie Osterloh - WaarBenJij.nu

Verenigd Koninkrijk

Door: RUUD & ANNIE

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Annie

22 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Donderdag 10 mei

Ja het is weer gelukt om het verslag te versturen, zijn bijna geen mogelijkheden om wifi te vinden heel veel restaurants of pubs hebben geen wifi, en nu hebben we een hele tijd buiten bereik van de gsm mast gezeten de schiereilanden aan de westkust zijn prachtig maar er woont geen kip.

Maar nu zijn we iets verder landinwaarts gereden weer via een geweldige route HET IS ZO MOOI.
Onderweg kwamen we bij een mooi stop plek een prachtig kasteel EILEEN DONAN CASTLE ligt op een rots in het water maar met een brug verbonden met het vaste landen is waarschijnlijk het meest gefotografeerd kasteek van het land ,muren van wel 4,3 m dik ,dit kasteel komt in verschillende films voor os James Bond uit 1999 The World is not enough daar heerlijk rondgewandeld en gezellig koffie gedronken even scheen de zon en toen was er weer REGEN die hebben we al heel veel gehad ,helaas de regen is dan nog niet zo erg maar het is zo koud 6 gr en als je dan de temperatuur in Nederland hoort 28 g maar we wilde dit al zolang doen ,ook dit weet je.

Door een deel van het mooiste ongerepte natuurreservaten in Schotland gereden langs een mooi water de LOCH DUICH hoort ook bij de GLEN AFFRIC wat een schoonheid,en dat is super om dat met mijn mannetje samen te kunnen ondernemen hetzij gedoseerd maar zeker niet minder genieten.

Zo kwamen we bij het beruchte water LOCH NESS( 230 m diep) pas op voor het monstertje gaan morgen naar het informatie centrum om meer te weten te komen over het BEEST.NESSIE genoemd.
Dit gebied is prachtig en dat heet de GREAT GLEN.
De HIGHLANDS,het grootste deel van de regio ligt op een hoogte van meer dan 600 m met uitschieters van ruim 1200 m in de CAIRNGORMS en de BEN NEVIS 1344m de hoogste berg van Groot Brittannie,dit gebied,Dit gebied is in twee grote delen gesplitst door een geologische breuken die breuk loopt van Inverness naar

Vanaf Loch Linnhe in het zuiden leidt een zoetwatermeren, die onderling zijn verbonden door het CALEDINIAN CANAL ,DIT MEESTERWERK van toegepaste technologie werd aangelegd tussen 1803 en 1822 om de Noordzee te verbinden met de Atlantische Oceaan,zodat de schepen niet langer de gevaarlijke wateren van de Pentland Firth moesten trotseren of de lange route rond Cape Wrath nemende route is 96 km lang, waarvan 61 km meren ,de resterende 35km werden via het CALEDONIA CANAL en 29 sluizen nodig om het hoogte verschil te overbruggende spectaculairste zijn de NEPTUNES STAIRCASE bij BANAVIE.

Nu op een mooie camperplaats aan het gevaarlijke Loch Ness hou vannacht mijn mannetje goed vast dan kan er niks fout gaan.

We hebben in al deze weken nog niet een keer op een camperplaats gestaan, heerlijk vrijheid, daar genieten wij erg van.

Wat ook typisch Engeland is, bij ons wordt hoogte verschil opgelost met S bochten hier maken ze er een wasbord van heel stijl omhoog en naar beneden kost minder aan infrastructuur verandering,soms heb je wel van oeps de weg houd op, je kunt het beredeneren dat het niet ophoud maar je kunt niet zien waar de weg naar toe gaat behalve dan naar beneden.

Vrijdag 11 Mei

DE ZON STAAT HOOG AAN DE HEMEL .jippie 15 graden heerlijk.

Vanmorgen wakker geworden en er was niks geks gebeurd het beest Nessie heeft zich rustig gehouden.
We rijden vandaag een stukje terug en dan nog een stuk verder naar het noorden 30 km langs het Loch Ness dan de A831op naar LOCH NESS CENTRE EXHIBITION kijken naar de oorsprong van het monster van loch Ness.naar het informatie centrum dat ligt in DRUMNADROCHIT daar zijn twee tentoonstellingscentra om je aandacht strijden.
Er werden films vertoond van al de verhalen belevenissen en waar komt het verhaal vandaan.
Iedereen heeft er zijn eigen beleving mee.

Dan de A 832 nog een keer naar het GLENN AFFRIC natuurgebied om daar te gaan wandelen.

We hoorden een schrapend geluid achter bij de wielen, het is vrijdag vandaag dus blijven we hier tot maandag en rijden dan 60 km verder naar INVERNESS naar een Fiat garage om na te laten kijken wat dat geluid veroorzaakte auto remt prima dat is ook allemaal gecontroleerd maar wat het dan is? wiellager ??

We zijn dus nu diep in het natuurgebied THE GREAT GLENN een super mooie plek waterval en veel wandelmogelijkheden, dus komen wij ons weekend wel door.
Wandelschoenen aan en op naar de waterval een prachtig gebied heel bijzondere plek.
Dit ook voor de Schotten een geliefde plek,ze rijden af en aan.

Zaterdag 12 Mei en Zondag 13 Mei

Ook vandaag een mooie zonnige dag met 15 gr heerlijk.

Na er samen over nagedacht te hebben ,besloten we toch om vanmorgen om 8 uur hier terug te rijden naar de bewoonde wereld we hebben geen bereik met de telefoondan kunnen we ook niets afspreken met de garage, ook is het zeker 30 km terug op een hele smal zandweggetje waar je elkaar niet kunt passeren dus iedere keer remmen ,dat wilde we eigenlijk vermijden, dus vertrokken en we kwamen niemand tegen gelukkig( als je iedere keer moet remmen werden de moeren warm en schraapt hij heel erg )we zijn er wel bijna zeker van dat het de remklauw is die blijft hangen, maar duidelijkheid krijgen we uiteindelijk pas maandag in de garage.
We zijn uiteindelijk ( na het voelen van de bouten van de wielen ) doorgereden naar INVERNESS,daar een mooie plek aan het water.
Eerst lekker koffie gezet daarna fietsen uit de garage gehaald en de stad verkent, een gezellige stad er kwam een hele stoet oldtimers aangereden en een muziekkorps met alleen maar doedelzak spelers, mooi om te horen weer een iets anders.
Dus een flinke stadstoer gereden op de fiets.
INVERNESS is het bestuurlijke centrum van de Highland en een dienstenstad voor het omliggend gebied,van hieruit word alles geregeld

DOEDELZAK

Vele steden en politie corpsen en regimenten hebben een eigen doedelzak spelers die treden dan ook op vooral in Edinburgh en Glasgow,er waren hele muziekantengeslachten.
De eerste doedelzak wedstrijden waren er al in 1781 in een periode waarin elke Highlander die een kilt droeg of dit oorlogsinstrument bespeelde, kon worden gestraft ,en een keer per jaar zijn er grote de actuele wedstrijden en die vinden plaats tijdens de NORTHERN MEETING PIPING COMPETITIONS en de piping live van Glasgow.
Het heeft een heel apart geluid die je overal tussenuit haalt.
Hier een super plek om te staan tot maandag

Maandag 14 Mei

Vanmorgen vroeg vertrokken naar de FIAT garage in de hoop dat ze ons kunnen helpen?
We stonden om 7.45 voor de deur kwamen eerst nog bij een andere garage een soort kwik fit die wij in Nederland kennen, maar daar moeten we wachten tot woensdag eerder geen tijd .
Toch eerst naar de Fiat garage hadden in de ochtend geen tijd maar na de lunch werd er gekeken.
Ze kunnen daar wel plannen want meteen na de lunch werd de camper door hun binnen gereden, ik ga kijken en kom daarna uitsluitsel geven, na een kwartier kwam hij naar buiten en vertelde dat de remblokken ingeslepen hadden op de schijveneg dat alles vernieuwd moest worden en dat duurde twee uur en kosten waren 373 pont, dus meteen laten maken ,het moet ook altijd aan beide kanten gedaan worden.
Ook al duurt het in de garage maar 3 uur toch ben je er de hele dag zoet mee.
Na kunnen we weer veilig verder,want de basis wielen en remmen zijn het allerbelangrijkste en zeker op die wegen die wij rijden, dus veilig op weg.
Terug naar de plek waar we eerder gestaan hadden en morgen verder.
Hier komen ook de rondvaart boten voorbij gevaren de rederij van JACOBITE QUEEN met allemaal vrolijke mensen aan boord.

We hebben al zoveel grote golfterreinen gezien, maar daar is hier ook plaats van het is zo weids, dus ruimte genoeg.

Dinsdag 15 Mei

Vanmorgen reden we vanuit INVERNESS naar het zuiden door de HIGHLAND en de GRAND GLEN verder,.
We hebben nu een andere weg genomen de weg aan het oosten van LOCH NESS die weg duurt langer maar gaat dwars door een prachtig natuurgebied,
naar de waterval van FOYERS ernaar toe gelopen lekker weer de onderste punten van je longen aan het werk gezet, de waterval was net iets meer als een pisstraaltje maar alles bij elkaar was het een hele mooie omgeving waar we doorliepen.
Verder gereden naar FORT AUGUSTUS daar waar de sluizen zijn die het hoogte verschil moeten opvangen van de meren aansluitend aan het kanaal, blijft altijd leuk om te kijken.
Er waren heel veel verhuur boten op het water en in de sluizen ,er was volop hulp van mensen die bij de sluis horen om daar de boten helpen vast te leggen en de touwen aan te geven en van de ene sluis de andere sluis in te trekken.
Een mooi tafereel in de sluis met de bedrijvigheid.

Het was inmiddels 16 uur geworden en we reden weer richting het zuiden, daar zagen we een camperplaats aan het CALEDONIA kanaal dat is het kanaal wat de niveauverschillen tussen de meren moet overbruggen.
Vanavond duwde Ruud het hefbed omhoog en er knapte iets, maar wat ,het bed bleef niet meer hoog zitten, even gekeken wat het zou zijn ,maar besloten om dat morgen maar te doen.
We staan nu bij LAGGAN,een mooie overnachting plek en morgen zien we het wel.

Woensdag 16 Mei

Vanmorgen na het ontbijt gekeken wat er aan het bed was?een moer eraf gelopen .ja na zoveel jaar met de trillingen van de auto, ondanks dat het een borgbout was toch eraf gegaan, dus heel de dag bedacht en geprobeerd het voor elkaar te krijgen lukte dus niet, op internet gaan kijken waar een camper service zit, het waren verschillende bedrijven van dezelfde organisatie in verschillende plaatsen, voor ons de dichtbij zijnde was OBAN gebeld we konden terecht,dus op naar Oban,maar dat doen we morgen.

Donderdag 17 Mei

Vanmorgen nog iets anders geprobeerd lukte ook niet, dus op naar de garage in Oban.
We kwamen na een kleine twee uur rijden daar aan het leek wel een sloperij er lag overal van alles terwijl wij verwacht hadden dat we bij een grote dealer garage zouden komen, maar uiteindelijk was het met een uur gefikst echt een vakman en wij waren er heel blij mee dat het weer gemaakt was.
Hopelijk nu gedaan met van de ene garage naar de andere te rijden, want het was maandag garage en vandaag weer, dus nu genoeg geweest.

Het jammeren is dat we een aantal mooie dingen voorbij gereden zijn, maar er komt nog zoveel moois op ons pad.

Vrijdag 18 Mei

We gingen even tanken en daar waren grote wasmachines en drogers, dat is luxe, dus al de was verzameld en in een keer in de wasmachine 18 kilo machines dat is handig dus alles tegelijk gewassen en daarna in de droger en alles tegelijk schoon, dat is niet verkeert, kunnen we er weer even tegen dit is de eerste keer dat we een wasmachine tegenkomen, dus daar maakte we gretig gebruik van.

Vanmorgen weer verder op pad verder naar het zuiden, we rijden via een prachtige weg door een schitterend landschap met glooiende en groene valleien,het zuidelijkste stuk van het eiland heet KINTYRE en het zuidelijkste plekje bij de vuurtoren heet MULL OF KINTYRE Paul MCCARTNEY EN THE WINGS scheven hier het schitterde nummer Mull of Kintyre.
Deze kaap werd wereldberoemd door de Campbeltown pipe band en Paul McCartney die 21 km van Ierland ligt.
Wij staan op de punt in het kleine stadje met een prachtige haven in CAMPBELTOWN aan de overkant zien we het andere eiland ARRAN en de zeehondjes zwemmen net voor de camper in zee super mooi om te zien.
We kijken op een eiland dat ARRAN heet van hieruit gaat een ferry naar dat eilandje.
Het schiereiland of landengte kun je met de auto aan de oost en west kant met de auto rijden maar er zijn geen wegen van oost naar west, de westkant is de Atlantische Oceaan en aan de oostkant de Kilbrannan Sound.
Een heel mooie landtong zeker een aanrader om door te rijden als je al hier bent.

Zaterdag 19 Mei

Wat apart is dat het nu pinksterweekend is dat we gisteren de eerste pinksterbloemen gezien hebben ,deze bloemen doen hun naam eer aan.
Dat zal de reden zijn waarom ze zo heten.

Vanmorgen verder het schiereiland verkend aan de west kant is het veel ruwer veel rotsen en stenen en een flinke golfslag maar ook mooie witte stranden wat natuurlijk heel mooi is aan het strand met de rollende golven, ook de surfers genieten ervan.een mooie plek gevonden maar er was zoveel wind dat de camper bleef schudden, dat voelt niet goed dus zochten we een mooie plek redelijk uit de wind toch aan de oost kant een mooie plek om te wandelen en te overnachten en morgen rijden we naar de gaspomp dan kunnen we met een volle tank gas naar Ierland.
Het aparte van het eiland is dat het west gedeelte ruw en krachtig is en de oost kant lieflijk en glooiend met aan weerszijde van de weg alleen maar rododendrons ,kun je nagaan als het seizoen iets verder is het een bloemen zee is dus prachtig is.
Maar een ding is duidelijk het schiereiland Kintyre is prachtig.

Zondag 20 Mei

Vanmorgen verder vertrokken naar het zuiden, het heeft heel de nacht en deze hele dag en nu nog steeds GEREGEND .
Dus dan rijden we maar wat meer vandaag, dus via het oostelijke water van Kintyre de KILBRANNAN SOUND dan de LOCH FYNE en daarna de LOCH LOMOND ( Loch Lomond is ook een Wiskey merk van Kapitein Haddock )en ook een prachtig natuurgebied ,maar met dit weer geen optie ,een prachtige kustweg om echt van te genieten dan rijden we door de voorstad van GLASGOW.
Daarna richting de kust gereden via een gaspomp ( LPG ) die in KILMARNOCK is dat is voorwerk wat ik gedaan heb toen we nog thuis waren op de kaart aangegeven waar de gaspompen zijn ,dus kunnen we er rechtstreeks naar toe rijdende hadden gas en voordelige diesel dus zeker de moeite waard om er langs te gaan ,dan gaan we met alles vol naar Ierland te gaan.
Via de kustweg naar de camperplaats en die is in GIRVAN een mooie plek aan de kust.

En weet je hier in Engeland en Schotland zijn nog zoveel mooie gebieden nationale parken waar je echt nog heel veel kunt wandelen.
Maar wat het is, we willen erg graag ook nog naar IERLAND en je weet niet hoeveel tijd dat je daar nodig hebt ,dat maakt in zoverre niks uit ,wat in je gedachten wel speelt is wat gebeurd er na de BREXIT is het dan nog leuk om naar Engeland te gaan? dat weet je niet ,maar wat je wel weet dat je niet meer naar Ierland gaat ,dus nemen we daar nu echt onze tijd voor.De boot naar Ierland kost best duur we nemen geen retour want we weten niet hoelang we nodig hebben om Ierland te zien en een open ticket boeken kan niet.
En kortom we kunnen altijd nog terug naar Engeland.

Maandag 21 Mei

Wakker geworden van de grasmaaiers die het allemaal heel netjes bijhouden Engeland en Schotland zijn ook schone landen zoals wij dat gewend zijn nergens zie je troep liggen ook langs de snelwegen is het schoon.

Rijden we vandaag nog 35 kilometer naar het stadje CAIRNRYAN waar de ferry vertrekt naar BELFAST eerst even gaan vragen wat de overtocht kost dat scheelt veel op welk tijdstip je wil varen en bij welke maatschappij P & O of STENALINE ,op internet kan ik ook boeken ook daar zie je veel prijsverschillen, maar het aanbod van Stenaline was acceptabel ,dus vertrekken we vanavond om 23.30 en met 2.15 minuten zijn we in IERLAND.
Als je weet dat de prijzen van de overtocht verschillen van 165 tot 300 euro enkele reis, dus is het de moeite om even te gaan kijken.
Dus de tickets geboekt en een plaatsje zoeken waar we gaan staan totdat de boot vertrekt een stukje verder een prima plek om de dag door te brengen aan de zee, het is wel behoorlijk winderig, maar je ziet vanalles voorbij varen.

Dinsdag 22 Mei

JA WE ZIJN IN IERLAND en wel in BELFAST
Aangekomen vannacht om 1.45,dan nog rijden naar de camperplaats het is maar 7 kilometer kwamen we daar was er een slagboom voor dus tussen 7 en 23 uur open, dus helaas op naar de volgende plek 10 km verder een prima plek in het stadje CARRICKFERGUS op een groot parkeerterrein waar plaats is voor 5 campers er stonden er twee dus heel zachtjes gedaan want het was inmiddels 3 uur, daar lekker geslapen de buurtjes hadden ons niet gehoord.
Vandaag een beetje uitgeslapen en op ons gemak ontbeten het stadje en de haven gaan bezoeken en ook het kasteel ,ziet er allemaal super uit zeker van in die tijd.

We waren ook toe aan een kapper dus even op zoek daarna er waren er vier en we konden meteen wachten en waren snel aan de beurt, allebei weer netjes in de plooi en kunnen we er weer een poosje tegen.

Naast ons staan Nederlanders uit west Brabant altijd even gezellig.
Vanavond gaan we terug naar BELFAST,dat doen we na de drukte dan is er volop ruimte op de parkeerterreinen dan zie je ook waar de officiële camperplaatsen zijn, deze parkeerplaats is naast een scheepswerf dan kunnen we daarvandaan naar het centrum eventueel op de fiets maar dat zien we ter plekke vanzelf.

Woensdag 23 Mei

We gaan Belfast bezoeken deze stad heeft wel historie en wat Belfast 100 jaar geleden nog een dorp, nu is de hoofdstad van ULSTER een belangrijke haven industrie en universiteiten stad met een inwonersaantal van 300.000 en een half miljoen mensen wonen in een straal van 15 km van het centrum,vanhieruit gaat de ferry naar Engeland Schotland.

Belfast ligt op een schitterende plek aan zee en wel aan het BELFAST LOUGH de diepe zeearm waar de veerboten vertrekken en aankomen.Sinds de wapenstilstand in 1997 en het vredesakkoord in 1998 heeft Belfast een enorme groei doorgemaakt en zich aan het gewelddadige imago verloste economie trok aan de werkeloosheid daalde ontstond er een nieuw Belfast.

In het westen van Belfast zijn metershoge muurschilderingen,zogenaamde MURALS aangebracht op blinde muren.de schilderingen geven een beeld van de onderlinge strijd tussen katholieken en protestanten in de periode van The Troubles.In de katholieke wijk The Falls laten schilderingen de Ierse kant van de zaak zien.Een van de aangrijpendste is een beeltenis van Bobby Sands.Deze IRA strijder werd in 1982 wereldwijd bekend.Na een hongerstaking in de gevangenis stierf hij samen met negen andere IRA strijders.

THE CITY HALL het imposantste gebouw van Belfast de St Pauls Kathedraal stond model.

In de scheepswerf van HOWARD& WOLFF in de dokken werden beroemde schepen gebouwd waaronder de TITANIC.

Er staat een replica van de Londense BIG BEN in Belfast in 1865 gebouwd op moerassige grond gebouwd en staat nu 1.25uit het lood.Deze toren heet de ALBERT MEMORIAL CLOCK TOWER en was ter nagedachtenis aan de laatste echtgenoot van Koningin Victoria

Er is een dam gebouwd de LAGAN WEIR om de stad te beschermen tegen het hoge water van de LOGAN om de waterstand te regelen met grote stel massieven stalen schotten die bij eb omhoog worden gehaald.

Aan de overkant van de rivier ligt de machtige nieuwe Arena,het ODESSEY COMPLEX thuishaven van ijshockeyteam de Belfast Giants,maar er worden ook concerten gegeven en is er een cinema met een megascherm.

Er is ook een oude marktgebouw ST GEORGE S MARKET uit 1896 en wordt op vrijdag zaterdag en zondag nog markt gehouden.

• 22 Mei 2018 - 16:52

Nelleke :

Super mooi verslag....en gelukkig de auto weer in orde....en slapen kunnen jullie ook weer rustif

• 23 Mei 2018 - 09:23

Marie-anne:

Wat een story, en pech met de camper. Maar nu met een save camper door Ierland, en ik weet zeker dat jullie ook van dit land gaan houden want ook Ierland is wonderful. Vanuit ons schotse zonnetje kijken wij weer uit naar een volgend avontuur

• 23 Mei 2018 - 19:05

Lizeth Tops:

Hè Annie,

Wanneer ik jouw reisverslag lees, hoor ik je gewoon praten....
    Super leuk. Geniet van al dat moois samen.

Liefs, Lizeth en natuurlijk ook een knuffel van Ad voor jullie beide..

• 25 Mei 2018 - 19:54

Cobi:

Gelukkig is alles weer in orde. Dus kunnen jullie verder met de trip. Heerlijk om weer een mooi verhaal te lezen. Gelukkig hebben wij WiFi bij de caravan. Wat een genot. Goede reis verder.